Lapsen tunnetaitoja tukevat tekijät varhaiskasvatuksessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Väätäinen, Kukka-Maria (2019)
Väätäinen, Kukka-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142333
Tiivistelmä
Lasten puutteelliset tunnetaidot aiheuttavat paljon huolta niin vanhemmissa kuin kasvattajissakin. Yhä useammin varhaiskasvatuksessa esiintyy lasten hallitsemattomia tunteenpurkauksia, joihin tarvitsee aikuisen välitöntä puuttumista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kasvattajien tietämystä lapsen tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli koota yhteen hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa niistä tekijöistä, jotka tukevat lapsen tunnetaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sähköiset tiedonhakukannat, joissa aineiston hakua suoritettiin, olivat Arto, Doria, Melinda, Finna ja Julkari. Tämän lisäksi tehtiin manuaalista hakua kirjojen ja artikkeleiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia, jotka analysoitiin teema-analyysia käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että lapsen tunnetaitojen kehittymiseen vaikuttaa monet tekijät. Erityisesti tuloksista nousi esille lapsen kiintymyssuhde ja samalla vuorovaikutussuhde vanhempiinsa, lapsen ja varhaiskasvattajan välinen vuorovaikutussuhde, oppimisympäristön merkitys sekä menetelmälliset keinot, kuten taide ja liikunta.
Jotta lapsen tunnetaidot kehittyisivät myönteisellä tavalla, tulisi lapselle taata sensitiivinen
ja vastavuoroinen vuorovaikutussuhde aikuisen kanssa. Lapselle tulisi myös taata turvallinen, kannustava ja kokemuksia tarjoava oppimisympäristö, jossa lapsella olisi mahdollisuus opetella tunnetaitojaan myönteisessä ja hyväksyvässä ilmapiirissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä kasvattajien tietämystä lapsen tunnetaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli koota yhteen hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa niistä tekijöistä, jotka tukevat lapsen tunnetaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sähköiset tiedonhakukannat, joissa aineiston hakua suoritettiin, olivat Arto, Doria, Melinda, Finna ja Julkari. Tämän lisäksi tehtiin manuaalista hakua kirjojen ja artikkeleiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia, jotka analysoitiin teema-analyysia käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että lapsen tunnetaitojen kehittymiseen vaikuttaa monet tekijät. Erityisesti tuloksista nousi esille lapsen kiintymyssuhde ja samalla vuorovaikutussuhde vanhempiinsa, lapsen ja varhaiskasvattajan välinen vuorovaikutussuhde, oppimisympäristön merkitys sekä menetelmälliset keinot, kuten taide ja liikunta.
Jotta lapsen tunnetaidot kehittyisivät myönteisellä tavalla, tulisi lapselle taata sensitiivinen
ja vastavuoroinen vuorovaikutussuhde aikuisen kanssa. Lapselle tulisi myös taata turvallinen, kannustava ja kokemuksia tarjoava oppimisympäristö, jossa lapsella olisi mahdollisuus opetella tunnetaitojaan myönteisessä ja hyväksyvässä ilmapiirissä.