Asiakasarvo uusasiakashankinnan lähtökohtana : POP Pankki
Kirvesmäki, Miisa (2018)
Kirvesmäki, Miisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212613
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakasarvoa voitaisiin hyödyntää toimeksiantajayrityksen nuoriin opiskelijoihin kohdistuvassa uusasiakashankinnassa. Tutkimuksen taustalla oli muun muassa ikärakenteen muutoksesta johtuva tarve tavoittaa myös ostovoimaisempia nuoria pankin asiakkaiksi.
Työn teoriaosassa paneuduttiin milleniaalisukupolven kuluttajakäyttäytymiseen sekä asiakasarvoon liittyviin teorioihin. Empiirisessä osassa fokus keskittyi tutkimusmenetelmien kuvaamiseen sekä tutkimustulosten esittämiseen sekä analysointiin erilaisia kuvioita ja taulukoita hyödyntäen. Tulokset on esitelty suorilla jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla. Lisäksi niiden riippuvuuksia testattiin Chi2-avulla. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselyllä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoilta 30.5.2018–6.6.2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 273 opiskelijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat arvostavat pankkipalveluissa eniten muun muassa luottamuksellisuutta ja turvallisuutta, monikanavaisuutta, nopeutta, helppokäyttöisyyttä, vaivattomuutta, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä henkilöstön ammattitaitoisuutta. Tuloksista kävi myös ilmi, että suosittu asiointikanava riippuu käyttötarkoituksesta. Sijoitus- ja rahoitusasioita halutaan hoitaa konttorissa, mutta päivittäispankkipalveluissa suositaan useammin mobiili- tai verkkopankkipalveluita.
POP Pankin tulisi lähteä tavoittelemaan haluttua asiakassegmenttiä tarjoamalla kuluttajille palveluitaan yhdistetyllä arvolupauksella, jossa kombinoituvat palveluiden edullisuus, nopeus ja helppokäyttöisyys.
Työn teoriaosassa paneuduttiin milleniaalisukupolven kuluttajakäyttäytymiseen sekä asiakasarvoon liittyviin teorioihin. Empiirisessä osassa fokus keskittyi tutkimusmenetelmien kuvaamiseen sekä tutkimustulosten esittämiseen sekä analysointiin erilaisia kuvioita ja taulukoita hyödyntäen. Tulokset on esitelty suorilla jakaumilla ja ristiintaulukoinneilla. Lisäksi niiden riippuvuuksia testattiin Chi2-avulla. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostikyselyllä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoilta 30.5.2018–6.6.2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 273 opiskelijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat arvostavat pankkipalveluissa eniten muun muassa luottamuksellisuutta ja turvallisuutta, monikanavaisuutta, nopeutta, helppokäyttöisyyttä, vaivattomuutta, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä henkilöstön ammattitaitoisuutta. Tuloksista kävi myös ilmi, että suosittu asiointikanava riippuu käyttötarkoituksesta. Sijoitus- ja rahoitusasioita halutaan hoitaa konttorissa, mutta päivittäispankkipalveluissa suositaan useammin mobiili- tai verkkopankkipalveluita.
POP Pankin tulisi lähteä tavoittelemaan haluttua asiakassegmenttiä tarjoamalla kuluttajille palveluitaan yhdistetyllä arvolupauksella, jossa kombinoituvat palveluiden edullisuus, nopeus ja helppokäyttöisyys.