Vaikuttajamarkkinointi osana podcasteja
Laitinen, Riikka (2018)
Laitinen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin vaikuttajamarkkinointia kannattaa toteuttaa podcasteissa. Lisäksi haluttiin kerätä myös yleisempää tietoa podcastien kuuntelemisesta, kuten siitä, milloin niitä kuunnellaan ja millaisia ne ovat sisällöltään. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Monochrome Oy. Teoreettisessa viitekehyksessä avataan vaikuttajamarkkinointia suusanallista viestintää ja vaikuttajia koskevien teorioiden kautta. Lisäksi kerrotaan podcasteista, niiden historiasta, niiden asemasta sosiaalisena mediana sekä kaupallisuudesta osana niitä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksan aktiivisesti, vähintään viikoittain podcasteja kuuntelevaa henkilöä. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa ilmeni, että podcasteja kuunnellaan pääosin viihteen takia, mutta podcastit koetaan myös hyvänä keinona oppia uutta. Podcastien löytäminen on haasteellista, mikä jarruttaa podcastien suosion kasvua. Vaikuttajamarkkinoinnin keinot ovat toimivin tapa tuoda kaupallisuus osaksi podcasteja. Kaupallisuuteen suhtaudutaan pääosin positiivisesti. Tärkeintä on, että mainos istuu podcastiin luontevasti eikä keskeytä keskustelua. Markkinoitavan tuotteen tulisi sopia sitä suosittelevalle henkilölle ja mielellään liittyä myös jakson aiheeseen.
Podcasteille kaivataan alustaa, jossa olisi saatavilla lähes kaikki olemassa olevat podcastit. Jotta podcastit löytäisi useampi, tarvitaan niiden ympärille enemmän julkista keskustelua. Todettiin, että podcast-vaikuttajamarkkinointia tulisi toteuttaa enemmän mielikuvitusta käyttäen niin, että kaupallisesta sisällöstä tulee kiinnostava osa podcastia. Vaikuttajan kannattaa kertoa tuotteista ja palveluista omien kokemustensa kautta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksan aktiivisesti, vähintään viikoittain podcasteja kuuntelevaa henkilöä. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksissa ilmeni, että podcasteja kuunnellaan pääosin viihteen takia, mutta podcastit koetaan myös hyvänä keinona oppia uutta. Podcastien löytäminen on haasteellista, mikä jarruttaa podcastien suosion kasvua. Vaikuttajamarkkinoinnin keinot ovat toimivin tapa tuoda kaupallisuus osaksi podcasteja. Kaupallisuuteen suhtaudutaan pääosin positiivisesti. Tärkeintä on, että mainos istuu podcastiin luontevasti eikä keskeytä keskustelua. Markkinoitavan tuotteen tulisi sopia sitä suosittelevalle henkilölle ja mielellään liittyä myös jakson aiheeseen.
Podcasteille kaivataan alustaa, jossa olisi saatavilla lähes kaikki olemassa olevat podcastit. Jotta podcastit löytäisi useampi, tarvitaan niiden ympärille enemmän julkista keskustelua. Todettiin, että podcast-vaikuttajamarkkinointia tulisi toteuttaa enemmän mielikuvitusta käyttäen niin, että kaupallisesta sisällöstä tulee kiinnostava osa podcastia. Vaikuttajan kannattaa kertoa tuotteista ja palveluista omien kokemustensa kautta.