Johtamisen haasteet strategisessa muutostilanteessa : Case Yritys X
Hatanpää, Tiina (2019)
Hatanpää, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212635
Tiivistelmä
Finanssimaailma ja sen toimintaympäristö on kokenut suuria muutoksia viimeisten vuosien aikana. Muutosvauhti on ollut kiihtyvä ja muutokset tapahtuvat nopeasti. Muutos edellyttää aina johtamista ja vaatii johtajilta uudenlaisia johtamiskeinoja ja -tapoja. Johtaminen muutoksessa on ihmisten johtamista ja tekemisen johtamista. Johtajan työssä muutokset alkavat olla jokapäiväistä toimintaa. Muutosten johtaminen kuuluu johtajan perustehtäviin. Muutoksiin on valmistauduttava ja johtajan on hankittava hyvät muutosjohtamisen taidot, jotta hän voi menestyä työelämässä. Johtajathan ovat muutosten etulinjassa. Muutokset onnistuvat, kun johtajilla on kyvyt tai taidot johtaa muutosta ammattimaisesti.
Tämän opinnäytetyön aiheena on johtamisen haasteet strategisessa muutostilanteessa. Case-organisaatio on Yritys X, finanssialalla toimiva yritys. Työn teoriaosuus rakentuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä käydään läpi strategista johtamista ja sen teoriaa. Toinen osio käsittelee muutosjohtajuutta ja johtamista. Tutkimusmenetelmänä on työssä käytetty kvalitatiivista haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin rajatulle kohderyhmälle yksilöteemahaastatteluina. Tutkimuksen kohderyhmänä oli neljä Yritys X:n johtajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että muutoksen toteutuksessa olisi ollut parantamisen varaa niin osallistamisen, suunnitelmallisuuden, viestinnän kuin tuenkin kannalta. Muutoksesta tiedottaminen oli hoidettu puutteellisesti ja haastateltavat kokivat muu toksen tulleen ns. ylhäältä alas annettuna. Tämä osaltaan aiheutti haasteita johtajille, jotka johtivat muutosta ns. käytännön tasolla. Tutkimus osoitti myös kohdeyrityksessä tapahtuneen liian monta isoa muutosta samanaikaisesti ja nopealla aikataululla, mikä aiheutti hämmennyksen ja hallitsemattomuuden olotilan organisaatioon. Tämä puolestaan vaikeutti normaaliarjen työn sujumista.
Parannusehdotuksina tutkimuksessa esitettiin lopputuloksen selkeämmän visioinnin, muutoksen läpinäkyvyyden lisäämisen, muutosviestinnän avoimuuden ja aikataulujen selkeämmän informoinnin parantamisen. Samoin henkilöstön parempi osallistaminen ja tiimiytymisen tukeminen koettiin kehitettävinä asioina.
Tämän opinnäytetyön aiheena on johtamisen haasteet strategisessa muutostilanteessa. Case-organisaatio on Yritys X, finanssialalla toimiva yritys. Työn teoriaosuus rakentuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä käydään läpi strategista johtamista ja sen teoriaa. Toinen osio käsittelee muutosjohtajuutta ja johtamista. Tutkimusmenetelmänä on työssä käytetty kvalitatiivista haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin rajatulle kohderyhmälle yksilöteemahaastatteluina. Tutkimuksen kohderyhmänä oli neljä Yritys X:n johtajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että muutoksen toteutuksessa olisi ollut parantamisen varaa niin osallistamisen, suunnitelmallisuuden, viestinnän kuin tuenkin kannalta. Muutoksesta tiedottaminen oli hoidettu puutteellisesti ja haastateltavat kokivat muu toksen tulleen ns. ylhäältä alas annettuna. Tämä osaltaan aiheutti haasteita johtajille, jotka johtivat muutosta ns. käytännön tasolla. Tutkimus osoitti myös kohdeyrityksessä tapahtuneen liian monta isoa muutosta samanaikaisesti ja nopealla aikataululla, mikä aiheutti hämmennyksen ja hallitsemattomuuden olotilan organisaatioon. Tämä puolestaan vaikeutti normaaliarjen työn sujumista.
Parannusehdotuksina tutkimuksessa esitettiin lopputuloksen selkeämmän visioinnin, muutoksen läpinäkyvyyden lisäämisen, muutosviestinnän avoimuuden ja aikataulujen selkeämmän informoinnin parantamisen. Samoin henkilöstön parempi osallistaminen ja tiimiytymisen tukeminen koettiin kehitettävinä asioina.