Kuluttajien tietoisuus kestävästä kehityksestä osana muodin ostokäyttäytymistä
Hyttinen, Tuuli (2019)
Hyttinen, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902222641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902222641
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien tietoisuutta koskien kestävää kehitystä ja kestävän kehityksen ilmentymistä tekstiili- ja muotialalla. Sen lisäksi haluttiin selvittää, onko tällä tietoisuudella vaikutusta kuluttajan muodin ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Haastatteluita tehtiin kahdeksan kappaletta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin periaattein.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävän kehityksen tiedolla on selkeä vaikutus kuluttajan muodin ostokäyttäytymiseen. Kuluttajien tietoisuus kestävän kehityksen teemoista ja sen ilmentymisestä tekstiili- ja muotialalla on kuitenkin heikkoa. Kuluttajat eivät tiedä vaatteiden valmistamisesta tai erilaisista materiaaleista ja niiden tuottamisesta kovinkaan paljoa. Tämä näkyi myös heidän muodin ostokäyttäytymisessään siten, että luonnonkuituja ja erityisesti puuvillaa pidettiin kestävän kehityksen mukaisina materiaaleina.
Vaikka kuluttajat määrittelivät kestävän kehityksen ympäristön ja luonnonvarojen suojelemisena, eivät nämä samat teemat välittyneet heidän tietoisuuteensa kestävästä kehityksestä tekstiili- ja muotialalla. Kuluttajien tietoisuus kestävästä kehityksestä tekstiili- ja muotialalla ilmenee heidän muodin ostokäyttäytymisessään lähinnä kestävän kuluttamisen myötä. Kuluttajat ymmärtävät kulutustottumusten merkityksen kestävään kehitykseen. He myös pyrkivät ostamaan vaatteita harkiten. Vaatteissa painotetaan laatua ja pitkäikäisyyttä.
Tutkimustulosten mukaan kuluttajille kannattaa jakaa enemmän tietoa erityisesti materiaaleista ja niiden valmistamisesta. Tietoa toivottiin koottavan yhteiselle helposti saatavalle alustalle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu. Haastatteluita tehtiin kahdeksan kappaletta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin periaattein.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävän kehityksen tiedolla on selkeä vaikutus kuluttajan muodin ostokäyttäytymiseen. Kuluttajien tietoisuus kestävän kehityksen teemoista ja sen ilmentymisestä tekstiili- ja muotialalla on kuitenkin heikkoa. Kuluttajat eivät tiedä vaatteiden valmistamisesta tai erilaisista materiaaleista ja niiden tuottamisesta kovinkaan paljoa. Tämä näkyi myös heidän muodin ostokäyttäytymisessään siten, että luonnonkuituja ja erityisesti puuvillaa pidettiin kestävän kehityksen mukaisina materiaaleina.
Vaikka kuluttajat määrittelivät kestävän kehityksen ympäristön ja luonnonvarojen suojelemisena, eivät nämä samat teemat välittyneet heidän tietoisuuteensa kestävästä kehityksestä tekstiili- ja muotialalla. Kuluttajien tietoisuus kestävästä kehityksestä tekstiili- ja muotialalla ilmenee heidän muodin ostokäyttäytymisessään lähinnä kestävän kuluttamisen myötä. Kuluttajat ymmärtävät kulutustottumusten merkityksen kestävään kehitykseen. He myös pyrkivät ostamaan vaatteita harkiten. Vaatteissa painotetaan laatua ja pitkäikäisyyttä.
Tutkimustulosten mukaan kuluttajille kannattaa jakaa enemmän tietoa erityisesti materiaaleista ja niiden valmistamisesta. Tietoa toivottiin koottavan yhteiselle helposti saatavalle alustalle.