Asiakastyytyväisyyskysely Oy M-Filter Ab:lle
Säynäjäkangas, Emma (2018)
Säynäjäkangas, Emma
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902222642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902222642
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haapavedellä sijaitsevalle suomalaiselle yritykselle Oy M-Filter Ab. Oy M-Filter Ab valmistaa teollisuuden suodattimia jälleenmyyjille ja ensiasennusasiakkaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakastyytyväisyyttä palveluun ja toiminnan eri osa-alueisiin.
Asiakastyytyväisyyden ohella tutkimus selvitti missä asiakkaat toivoisivat kehittämistä sekä palveluissa, että tuotteissa, sekä missä asiakkaat ovat palveluihin ja tuotteisiin erityisen tyytyväisiä. Lisäksi haluttiin tietää, haluaisivatko asiakkaat laajempaa tuotevalikoimaa, tai onko palveluiden monipuolisuus heidän tarpeilleen sopiva.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi monipuolisesti B2B-markkinointia, asiakastyytyväisyyttä, asiakasarvoa, sekä asiakasarvolla johtamista. Tarkoituksena oli kerätä tietoa, joka auttaa asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksien analysoimista kohdeyritykselle. Lisäksi työ pohtii, kuinka tutkimusta voisi myöhemmin hyödyntää yrityksen kehittämissunnitelmissa.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin keväällä 2018. Tutkimustuloksista käy ilmi, että asiakkaat ovat olleet pääosin pelkästään tyytyväisiä yrityksen toiminnan osa-alueisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin tuotevalikoiman laajuuteen, asiakaspalveluun ja asiantuntijuuteen.
Asiakastyytyväisyyden ohella tutkimus selvitti missä asiakkaat toivoisivat kehittämistä sekä palveluissa, että tuotteissa, sekä missä asiakkaat ovat palveluihin ja tuotteisiin erityisen tyytyväisiä. Lisäksi haluttiin tietää, haluaisivatko asiakkaat laajempaa tuotevalikoimaa, tai onko palveluiden monipuolisuus heidän tarpeilleen sopiva.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi monipuolisesti B2B-markkinointia, asiakastyytyväisyyttä, asiakasarvoa, sekä asiakasarvolla johtamista. Tarkoituksena oli kerätä tietoa, joka auttaa asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksien analysoimista kohdeyritykselle. Lisäksi työ pohtii, kuinka tutkimusta voisi myöhemmin hyödyntää yrityksen kehittämissunnitelmissa.
Asiakastyytyväisyyskysely suoritettiin keväällä 2018. Tutkimustuloksista käy ilmi, että asiakkaat ovat olleet pääosin pelkästään tyytyväisiä yrityksen toiminnan osa-alueisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin tuotevalikoiman laajuuteen, asiakaspalveluun ja asiantuntijuuteen.