Asiakkuuksienhallintajärjestelmän käyttöönotto Juuri Yhtiöiden myynti- ja markkinointitiimissä
Lius, Emmi (2019)
Lius, Emmi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132829
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Juuri Yhtiöille, joka on ravintola-alalla toimiva yritys. Yrityksen toiminta on alkanut vuonna 2004 ravintola Juuresta. Nykyisin toimintaa on 13 yksikössä, joiden keskitettyä myyntiä ja markkinointia hoitaa myynti- ja markkinointitiimi. Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa asiakkuuksienhallintajärjestelmä sujuvasti tiimin käyttöön. Uuden järjestelmän tavoitteena on tehostaa toimintaa keräämällä kaikki tieto asiakkaista samaan paikkaan. Järjestelmä auttaa tunnistamaan tuottavimmat asiakkuudet, ennustamaan tuottoja sekä kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä. Työntekijöiden motivointi ja koulutus ovat avainasemassa, jotta järjestelmän käyttö saadaan osaksi päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta kehittämismenetelmänä, jonka tavoitteena oli luoda uusi toimintatapa yhdistäen teoreettista ja empiiristä tietoa. Työ on toiminnallinen, jonka produktina on ryhmäkoulutus uuden järjestelmän käytöstä sekä kirjallinen ohjeistus.
Toimeksianto opinnäytetyölle saatiin syksyllä 2018 ja työtä tehtiin alkuvuoteen 2019 asti. Opinnäytetyön tekeminen alkoi aiheen taustaan perehtymisellä. Teoriaosuudessa käsitellään kahta eri aihealuetta. Ensin käsitellään asiakkuuksien johtamista ja hallintaa sekä asiakkuuksienhallintajärjestelmiä. Tämän jälkeen perehdytään henkilökunnan motivointiin ja koulutusten järjestämiseen. Teoriaosuuden tarkoitus on tukea produktin toteuttamista ja onnistumista sekä antaa tietoa aiheesta. Opinnäytetyön empiirisen osuuden tarkoituksena on antaa mahdollisimman tarkat tiedot prosessin etenemisestä ja lopputuloksesta. Työn
empiirinen osa alkaa toimeksiantajaan tutustumisella. Tämän jälkeen perehdytään valittuun järjestelmään sekä produktin valmisteluun ja toteutukseen. Koulutus järjestettiin tammikuussa 2019.
Koulutuksesta ja kirjallisesta ohjeistuksesta saaduista palautteista kävi ilmi, että tiimin jäsenet kokivat järjestetyn koulutuksen tarpeelliseksi. Koulutus antoi heille tietoa uudesta järjestelmästä sekä motivoi sen käyttämiseen. Tarkastelujakson päätteeksi uusi järjestelmä oli toimeksiantajan palautteen perusteella otettu jokapäiväiseen käyttöön myynti- ja markkinointitiimissä. Opinnäytetyön tavoite voidaan katsoa saavutetuksi.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusta kehittämismenetelmänä, jonka tavoitteena oli luoda uusi toimintatapa yhdistäen teoreettista ja empiiristä tietoa. Työ on toiminnallinen, jonka produktina on ryhmäkoulutus uuden järjestelmän käytöstä sekä kirjallinen ohjeistus.
Toimeksianto opinnäytetyölle saatiin syksyllä 2018 ja työtä tehtiin alkuvuoteen 2019 asti. Opinnäytetyön tekeminen alkoi aiheen taustaan perehtymisellä. Teoriaosuudessa käsitellään kahta eri aihealuetta. Ensin käsitellään asiakkuuksien johtamista ja hallintaa sekä asiakkuuksienhallintajärjestelmiä. Tämän jälkeen perehdytään henkilökunnan motivointiin ja koulutusten järjestämiseen. Teoriaosuuden tarkoitus on tukea produktin toteuttamista ja onnistumista sekä antaa tietoa aiheesta. Opinnäytetyön empiirisen osuuden tarkoituksena on antaa mahdollisimman tarkat tiedot prosessin etenemisestä ja lopputuloksesta. Työn
empiirinen osa alkaa toimeksiantajaan tutustumisella. Tämän jälkeen perehdytään valittuun järjestelmään sekä produktin valmisteluun ja toteutukseen. Koulutus järjestettiin tammikuussa 2019.
Koulutuksesta ja kirjallisesta ohjeistuksesta saaduista palautteista kävi ilmi, että tiimin jäsenet kokivat järjestetyn koulutuksen tarpeelliseksi. Koulutus antoi heille tietoa uudesta järjestelmästä sekä motivoi sen käyttämiseen. Tarkastelujakson päätteeksi uusi järjestelmä oli toimeksiantajan palautteen perusteella otettu jokapäiväiseen käyttöön myynti- ja markkinointitiimissä. Opinnäytetyön tavoite voidaan katsoa saavutetuksi.