Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarina-aitta: mobiilisovelluksen kehittäminen

Korhonen, Pekka (2019)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Pekka.pdf (3.450Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Pekka
2019
CC by-nc-nd 4.0
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka ihmisten ääneen kertomia tarinoita voisi tallentaa, sekä kehittää siihen sopiva mobiilisovellus. Tutkimuksella haluttiin vastaus kysymyksiin: Onko tarinoiden kertomiseen, jakamiseen ja kuunteluun kehitetylle mobiilisovellukselle tarvetta? Millainen mobiilisovellus palvelisi tarinankertojien tarpeita? Tutkimus- ja kehittämishankkeen keskiössä oli kokeilla tarinoiden tallentamista, jakamista ja kuuntelua. Menetelminä käytettiin palvelumuotoilua ja pelillistämistä.

Tutkimus- ja kehittämishanke toteutettiin vuoden 2018 aikana. Se koostui kahdesta pikaviestipalveluun toteutetusta tarinaryhmästä, sosiaalisen median ryhmästä ja viisivaiheisesta sosiaalisen median haasteesta. Lisäksi sovelluksen teknisen kehittämisen vaiheet suunniteltiin ja valmistettiin käyttöliittymäluonnos. Projektin aikana tallennettiin 35 kertojan 101 tarinaa, vitsiä ja sanontaa. Kuuntelijoita oli enemmän kuin tallentajia.

Opinnäytetyöraportissa tarkastellaan kehittämistyötä sen tutkimustavoitteen näkökulmasta ja pohditaan tarinasovelluksen tarvetta. Kehittämistyö sisälsi tarinasovelluksen kokeilua, tarinoiden tallennusta, sosiaalisen median työkalujen ja –tapojen käyttämistä, mobiilisovellusten tutkimista, visuaalisen suunnittelun toteuttamista ja ohjaamista, tutkivaa kirjoitustyötä ja haastepalkintojen piirtämistä. Tutkimusaineisto koostui tutkimusblogista, muistiinpanoista, äänimateriaalista, sosiaalisen median keskusteluista ja kokeiluhankkeeseen osallistuneilta kerätystä palautteesta.

Opinnäytetyön tavoite ei toteutunut mobiilisovelluksen kehittämisen osalta. Vastaus tutkimuskysymykseen mobiilisovelluksen tarpeesta on moniselitteinen. Tutkimukseen osallistuneet suhtautuivat myönteisesti mahdolliseen sovellukseen mutta kokeiluissa tarinoiden omaehtoinen tuottaminen oli vähäistä. Vastaus kysymykseen millainen mobiilisovellus vastaisi käyttäjien tarpeita voidaan tiivistää yhteen sanaan: yksinkertainen.

Tutkimisen aikana kerättiin paljon tietoa, kuinka sovellus voitaisiin toteuttaa. Lisäksi paljon tietoa saavutettiin tarinoiden tallentamisesta, jakamisesta ja kuuntelemisesta. Tarinoiden äärellä viihdyttiin, kertojat pitivät tallentamisesta, omien tarinoiden kuunteleminen oli mukavaa. Varsinkin tarinoiden kuuntelemisesta pidettiin. Kehittämishanke oli merkittävä opinnäytteen tekijälle, koska se haastoi aivan uudenlaisiin työtapoihin ja pakotti yhteistyöhön monella eri tapaa. Ilman ihmisten tarinoita hanke ei olisi onnistunut.
 
The aim of the thesis was to study how the stories people tell could be recorded and how to develop a suitable mobile application for that purpose. The research was aiming to answer to the following questions: Is there a need for a mobile app which enables recording and sharing the stories as well as listening to them? What kind of a mobile app would serve the needs of storytellers? At the heart of the research and development project was the modeling of the application for recording, sharing and listening stories. The methods used were service design and gamification.

The research and development project was carried out in 2018. It consisted of two messaging groups, a social media group, and five social media challenges. The application´s technical development stages were designed. The user interface design was prepared. During the project, 101 stories, jokes and sayings from 35 narrators were recorded. There were lots of listeners to the recorded stories.

In the thesis report development work is scrutinized from the point of view of its objectives and the need for the story application is assessed. The development work included modeling, using social media tools and techniques, exploring mobile applications, implementing and directing visual design, research writing, and drawing of challenge prizes. The research material consisted of a research blog, notes, audio material, social media discussions and feedback from the participants of the modeling project.

The goal of the thesis was not reached with regard to the development of the mobile application. The answer for the need for a such app is ambiguous. The participants in the study welcomed the potential application, but in the experiments the self-production of stories was limited. The answer to the question what kind of the mobile app would serve users’ needs can be reduced to one word: simple.

However, during the research, a lot of information was gathered on how to implement the application. In addition, much information was obtained about recording, sharing and listening to stories. The stories were entertaining. The storytellers liked recording and also listening to their own stories. Especially listening to stories was much liked. The development project was significant to the author of the thesis because it challenged him to a whole new way of working and forced him to cooperate in many different ways. Without the stories recorded, the project would not have been successful.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste