Lisätyn todellisuuden käyttötarkoitukset ja hyödyt
Vehviläinen, Niko (2019)
Vehviläinen, Niko
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132766
Tiivistelmä
Lisätty todellisuus on teknologia, joka voi tuoda tulevaisuudessa ratkaisuja ja lisäarvoa monille eri aloille sekä kuluttajille. Teknologia on jo käytössä useilla eri aloilla, mutta sen hyödyntäminen on vielä erittäin pientä tekniikan potentiaaliin nähden.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien ja yrityksien tietoisuutta sekä kiinnostusta lisätyn todellisuuden teknologiaa kohtaan. Lisäksi työssä selvitettiin onnistuneita ratkaisuja ja niiden tuomaa hyötyä sekä lisäarvoa.
Opinnäytetyön teoriassa käytiin läpi lisätyn todellisuuden historia, mitä lisätty todellisuus on sekä millaisia ratkaisuja on kehitetty yritys- ja viihdekäyttöön. Lisäksi työssä tarkasteltiin nykytilannetta sekä tulevaisuuden näkymiä. Empiirinen osio toteutettiin kahdessa osassa: kysely ja haastattelu. Kuluttajille suunnattu kysely toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruu tehtiin kyselylomakkeen avulla. Haastattelu oli suunnattu yritykselle ja se tehtiin puhelinhaastatteluna. Haastattelu toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, minkä lisäksi kyseessä oli avoin haastattelu.
Opinnäytetyössä selvisi, että suurimman hyödyn ja lisäarvon lisätty todellisuus tuo tällä hetkellä yrityskäytössä. Erilaiset kokoonpano-, suunnittelu- ja keräämistehtävät ovat saaneet lisätyn todellisuuden tekniikasta korvaamattoman apuvälineen. Teknologia on kohtuullisen uutta kuluttajapuolella, minkä vuoksi siihen suhtaudutaan vielä epäilevästi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien ja yrityksien tietoisuutta sekä kiinnostusta lisätyn todellisuuden teknologiaa kohtaan. Lisäksi työssä selvitettiin onnistuneita ratkaisuja ja niiden tuomaa hyötyä sekä lisäarvoa.
Opinnäytetyön teoriassa käytiin läpi lisätyn todellisuuden historia, mitä lisätty todellisuus on sekä millaisia ratkaisuja on kehitetty yritys- ja viihdekäyttöön. Lisäksi työssä tarkasteltiin nykytilannetta sekä tulevaisuuden näkymiä. Empiirinen osio toteutettiin kahdessa osassa: kysely ja haastattelu. Kuluttajille suunnattu kysely toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruu tehtiin kyselylomakkeen avulla. Haastattelu oli suunnattu yritykselle ja se tehtiin puhelinhaastatteluna. Haastattelu toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, minkä lisäksi kyseessä oli avoin haastattelu.
Opinnäytetyössä selvisi, että suurimman hyödyn ja lisäarvon lisätty todellisuus tuo tällä hetkellä yrityskäytössä. Erilaiset kokoonpano-, suunnittelu- ja keräämistehtävät ovat saaneet lisätyn todellisuuden tekniikasta korvaamattoman apuvälineen. Teknologia on kohtuullisen uutta kuluttajapuolella, minkä vuoksi siihen suhtaudutaan vielä epäilevästi.