Ett skapande jag : en dramainstruktörs syn på kreativitet
Viiand, Viktoria (2019)
Viiand, Viktoria
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143017
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en studie om kreativitet. Den fokuserar på olika teorier om ämnet, samt författarens egna erfarenheter och tankar kring ämnet.
Examensarbetets mål har varit att ta reda på vad kreativitet innebär. Vad betyder begreppet? Vem är kreativ? Hur blir man kreativ? Finns det hinder för kreativitet? Författaren har ämnat att svara på de frågor som har dykt upp under studien av ämnet. Examensarbetet baserar sig på författarens egna erfarenheter inom kreativt arbete. Som referensram för examensarbetet har författaren använt sig av olika teorier om ämnet, samt sina egna anteckningar från sin studiedagbok.
Det mest centrala inom studiearbetet var att författaren fann en definition för kreativitet som beskriver ordet väl. Författaren fann att kreativitet innebär att skapa. Trygghet, en stark självkänsla samt förmågan att se sig själv som kreativ visade sig vara nyckeln till att finna sitt skapande jag.
Examensarbetets mål har varit att ta reda på vad kreativitet innebär. Vad betyder begreppet? Vem är kreativ? Hur blir man kreativ? Finns det hinder för kreativitet? Författaren har ämnat att svara på de frågor som har dykt upp under studien av ämnet. Examensarbetet baserar sig på författarens egna erfarenheter inom kreativt arbete. Som referensram för examensarbetet har författaren använt sig av olika teorier om ämnet, samt sina egna anteckningar från sin studiedagbok.
Det mest centrala inom studiearbetet var att författaren fann en definition för kreativitet som beskriver ordet väl. Författaren fann att kreativitet innebär att skapa. Trygghet, en stark självkänsla samt förmågan att se sig själv som kreativ visade sig vara nyckeln till att finna sitt skapande jag.