Selvitys ajourien käytöstä liittymäsuunnittelussa
Pöysti, Ville (2010)
Pöysti, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711634
Tiivistelmä
Ajourilla tarkoitetaan kääntyvän ajoneuvon uloimpien pisteiden rajaamaa aluetta ja ajouraohjelmistoilla tarkoitetaan ohjelmistoa, jonka avulla voidaan luoda ajouria.
Ajouraohjelmistojen käyttö on yleistynyt runsaasti erilaisten alueiden ja liittymien suunnittelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin ajourien käyttöä liittymäsuunnittelussa ja ajouraohjelmistojen toimivuutta eri kohteissa. Ohjelmistojen ajouria verrattiin Tiehallinnon Tasoliitymät-ohjeen kiinteisiin ajouriin, jolloin saatiin hyvä kuva siitä, pystyykö ohjelmistoilla tekemään yhteneväisiä ajouria.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös neljää erilaista esimerkkikohdetta. Esimerkkikohteina toimivat kiertoliittymät, kiertosilta, huoltoaseman piha-alue sekä turvasaarekkeellinen nelihaaraliittymä. Esimerkkikohteista tutkittiin kohteiden liikenteellistä toimivuutta sekä vapaan tilan riittävyyttä mitoitusajoneuvoille.
Opinnäytetyön tekemisen aikana selvisi, että ajouraohjelmistojen avulla luodut ajourat ovat hyvin yhteneväisiä Tasoliittymät-ohjeen ajourien kanssa. Kuitenkin 200 gon käännöksissä, varsinkin linja-autojen ja telilinja-autojen, ajourat vaativat pienemmän tilan kuin Tasoliittymät-ohjeen mukaiset mitoitusajoneuvot. Tämän vuoksi mitoituksessa pitää harkita tarkoin eri parametrit mitoitusajoneuvoille ja ottaa liikkumisvarat mukaan suunnitteluun
Ajouraohjelmistojen käyttö on yleistynyt runsaasti erilaisten alueiden ja liittymien suunnittelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin ajourien käyttöä liittymäsuunnittelussa ja ajouraohjelmistojen toimivuutta eri kohteissa. Ohjelmistojen ajouria verrattiin Tiehallinnon Tasoliitymät-ohjeen kiinteisiin ajouriin, jolloin saatiin hyvä kuva siitä, pystyykö ohjelmistoilla tekemään yhteneväisiä ajouria.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös neljää erilaista esimerkkikohdetta. Esimerkkikohteina toimivat kiertoliittymät, kiertosilta, huoltoaseman piha-alue sekä turvasaarekkeellinen nelihaaraliittymä. Esimerkkikohteista tutkittiin kohteiden liikenteellistä toimivuutta sekä vapaan tilan riittävyyttä mitoitusajoneuvoille.
Opinnäytetyön tekemisen aikana selvisi, että ajouraohjelmistojen avulla luodut ajourat ovat hyvin yhteneväisiä Tasoliittymät-ohjeen ajourien kanssa. Kuitenkin 200 gon käännöksissä, varsinkin linja-autojen ja telilinja-autojen, ajourat vaativat pienemmän tilan kuin Tasoliittymät-ohjeen mukaiset mitoitusajoneuvot. Tämän vuoksi mitoituksessa pitää harkita tarkoin eri parametrit mitoitusajoneuvoille ja ottaa liikkumisvarat mukaan suunnitteluun