Plant Simulation-ohjelman käyttö Samkissa
Voutivuori, Ville (2019)
Voutivuori, Ville
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153148
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella simulointia logistiikan ja tuotannon näkökulmasta ammattikorkeakoulutason opetuksessa. Työssä perehdyttiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun opetuksessa implementoitavaan Plant Simulation ohjelman käyttöön. Työn päämääräisenä tavoitteena oli selventää simuloinnin perusteita ja siihen liittyvine käsitteineen ja luoda ohjelman käyttöä varten perustoimintoja kuvaava ohjemuotoinen käyttökertomus sekä sen soveltuvuusselvitys nykyiseen opintojaksotarjontaan.
Työ suoritettiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun tekemän pyynnön perusteella.
Työn alussa keskityttiin simuloinnin määrittämiseen sekä siihen, mihin simulointia voidaan soveltaa. Simuloinnin ollessa varsin laaja-alainen käsite, oli tarkastelunäkökulma simulointiin ja simuloitaviin prosesseihin läpi työn lähinnä tuotantoa soveltavan logistinen.
Käyttökertomukseen selvitettiin vaihe vaiheelta yksinkertaisen simulaation aloittaminen ja suorittaminen. Käyttökertomusta pohjusti lyhyt kuvaus ohjelman toimintaperiaatteesta ja ohjelmalogiikasta.
Työn tuloksena saavutettiin arvio simulointiohjelman käytön opetuksen hyödyistä sekä tarjolla olevien logistiikan alan vuoden 2019 etenemissuunnitelman opintojaksoista, joihin Plant Simulationin käytön opetusta voidaan soveltaa opintojaksoselosteiden perusteella. Satakunnan Ammattikorkeakoulun tekniikan vastuuopettajat toivottavasti saavat näkemystä simuloinnin merkityksestä tekniikan opetuksessa. Toisaalta, työn tuloksista hyötyvät myös Plant Simulationin käyttöä aloittavat opiskelijat.
Työ suoritettiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun tekemän pyynnön perusteella.
Työn alussa keskityttiin simuloinnin määrittämiseen sekä siihen, mihin simulointia voidaan soveltaa. Simuloinnin ollessa varsin laaja-alainen käsite, oli tarkastelunäkökulma simulointiin ja simuloitaviin prosesseihin läpi työn lähinnä tuotantoa soveltavan logistinen.
Käyttökertomukseen selvitettiin vaihe vaiheelta yksinkertaisen simulaation aloittaminen ja suorittaminen. Käyttökertomusta pohjusti lyhyt kuvaus ohjelman toimintaperiaatteesta ja ohjelmalogiikasta.
Työn tuloksena saavutettiin arvio simulointiohjelman käytön opetuksen hyödyistä sekä tarjolla olevien logistiikan alan vuoden 2019 etenemissuunnitelman opintojaksoista, joihin Plant Simulationin käytön opetusta voidaan soveltaa opintojaksoselosteiden perusteella. Satakunnan Ammattikorkeakoulun tekniikan vastuuopettajat toivottavasti saavat näkemystä simuloinnin merkityksestä tekniikan opetuksessa. Toisaalta, työn tuloksista hyötyvät myös Plant Simulationin käyttöä aloittavat opiskelijat.