Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

iPhone OS-peliohjelmointi Cocos2D-sovelluskehyksen avulla

Hyrkkänen, Josse (2010)

 
Avaa tiedosto
Hyrkkanen_Josse.pdf (854.9Kt)
Lataukset: 


Hyrkkänen, Josse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on Kyy Games Oy:lle tekemäni toimeksiannon pohjalta esitellä iPhone OS-peliohjelmointia Cocos2D-sovelluskehyksen avulla. Työssä käydään läpi keskeisiä Legends of Elendria: The Frozen Maiden-pelin sovellusosien tekoon käytettyjä työkaluja ja tekniikoita. Työssä on paljon koodiesimerkkejä, joiden avulla tämä opinnäytetyö toimii myös oppaana Cocos2D-sovelluskehystä hyödyntävään peliohjelmointiin.

iPhone OS-käyttöjärjestelmä ja sitä käyttävät laitteet ovat hieman erikoisempia alustoja pelikehityksessä, mutta julkaistujen pelien lukumäärää tutkiessa voidaan todeta, että kysyntää on paljon. iPhone OS-pelit eivät ole keskimäärin kovin laajoja, mikä tekee iPhone OS-pelikehityksestä helposti lähestyttävän ja kasvavan liiketoiminnan alan.

Objective-C:tä käytetään pääasiallisena ohjelmointikielenä iPhone OS-sovelluksissa, ja iPhone OS-sovelluskehittäjälle sen hallitseminen on tärkeää. Opinnäytetyössä esitellään nykyään Applen kehittämän Objective-C:n tärkeimpiä ominaisuuksia ja käytäntöjä, joiden avulla saadaan näkemys iPhone OS-sovelluksen ohjelmoinnista.

iPhone SDK:n luokkakirjastot eivät tarjoa kovin paljon peliohjelmointiin tarvittavia ominaisuuksia, ja tätä puutetta täydentämään käytettiin Cocos2D-sovelluskehystä. Sovelluskehys sopii hyvin 2D-pelien kehittämiseen, ja sen tuoma lisä on suuressa osassa tämän opinnäytetyön toimeksiannon toteutuksessa. Cocos2D:n käyttöön paneudutaan, mikä on ehdotonta toimeksiannon toteutuksen ratkaisujen ymmärtämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste