Vastuullisuus ja kestävä kehitys : kysely Turun Kupittaan K-Citymarketin asiakkaille
Niemonen, Samuli (2019)
Niemonen, Samuli
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite oli selvittää Turun Kupittaan K-Citymarketin asiakkaiden suhtautumista vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Tutkimusta varten asiakkaille toteutettiin liikkeessä kysely.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kyselylomakkeessa oli kysymyksiä yhteensä 19, jotka jaettiin peruskysymyksiin, alkuperään ja valikoimaan sekä vastuullisuuteen ja yrityksiin. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kirjoittaa lomakkeeseen vapaata palautetta niin halutessaan. Työssä kuvataan vastuullisuutta ja kestävää kehitystä, asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä empiiristä tutkimusta.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Turun Kupittaan K-Citymarketin asiakkaat toivoivat enemmän lähituotteita, luomutuotteita ja kotimaisia tuotteita. Vastaajat olivat kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä, ympäristömerkeistä, standardeista sekä tuotteiden vastuullisuudesta. Vastaajia kiinnosti tuotteiden kuormittavuus ympäristölle ja myös yritysten vastuullinen toiminta yleisellä tasolla esimerkiksi hävikin suhteen. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan lue yritysten vastuullisuusraportteja. Lähes kaikki vastaajat voisivat suositella Turun Kupittaan K-Citymarkettia tuttavilleen. Enemmistö vastaajista oli tulosten perusteella vastuullisia, ja he pyrkivät toimimaan vastuullisesti myös ostopäätöstä tehdessään. The purpose of this thesis was to find out what the customers of K-Citymarket of Turku Kupittaa think about responsibility and sustainable development. A survey was implemented for the research to the customers of K-Citymarket of Turku Kupittaa.
Quantitative study was chosen as a research method. There were total of 19 questions in the questionnaire. Questions were divided into basic questions, origin and choice and responsibility and businesses. The respondents also had opportunity to write feedback freely if they wanted to. The thesis describes responsibility and sustainable development, factors influencing customer purchasing behavior and empirical research.
When looking at the results of the questionnaire, the customers of K-Citymarket of Turku Kupittaa hoped for more local products, organic products and domestic products. The respondents were interested in the origin of the products, eco-labels, standards and products responsibility. Respondents were interested in the environmental impact of the products and responsible behavior of companies in general, for example the behavior with the spoilage. Most of the respondents do not read corporate responsibility reports. Almost all respondents could recommend K-Citymarket of Turku Kupittaa to their acquaintances. Majority of respondents were responsible based on the results and they also tried to act responsibly when making the purchase decision.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kyselylomakkeessa oli kysymyksiä yhteensä 19, jotka jaettiin peruskysymyksiin, alkuperään ja valikoimaan sekä vastuullisuuteen ja yrityksiin. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kirjoittaa lomakkeeseen vapaata palautetta niin halutessaan. Työssä kuvataan vastuullisuutta ja kestävää kehitystä, asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä empiiristä tutkimusta.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella Turun Kupittaan K-Citymarketin asiakkaat toivoivat enemmän lähituotteita, luomutuotteita ja kotimaisia tuotteita. Vastaajat olivat kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä, ympäristömerkeistä, standardeista sekä tuotteiden vastuullisuudesta. Vastaajia kiinnosti tuotteiden kuormittavuus ympäristölle ja myös yritysten vastuullinen toiminta yleisellä tasolla esimerkiksi hävikin suhteen. Suurin osa vastaajista ei kuitenkaan lue yritysten vastuullisuusraportteja. Lähes kaikki vastaajat voisivat suositella Turun Kupittaan K-Citymarkettia tuttavilleen. Enemmistö vastaajista oli tulosten perusteella vastuullisia, ja he pyrkivät toimimaan vastuullisesti myös ostopäätöstä tehdessään.
Quantitative study was chosen as a research method. There were total of 19 questions in the questionnaire. Questions were divided into basic questions, origin and choice and responsibility and businesses. The respondents also had opportunity to write feedback freely if they wanted to. The thesis describes responsibility and sustainable development, factors influencing customer purchasing behavior and empirical research.
When looking at the results of the questionnaire, the customers of K-Citymarket of Turku Kupittaa hoped for more local products, organic products and domestic products. The respondents were interested in the origin of the products, eco-labels, standards and products responsibility. Respondents were interested in the environmental impact of the products and responsible behavior of companies in general, for example the behavior with the spoilage. Most of the respondents do not read corporate responsibility reports. Almost all respondents could recommend K-Citymarket of Turku Kupittaa to their acquaintances. Majority of respondents were responsible based on the results and they also tried to act responsibly when making the purchase decision.