Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Riskienhallinnan kehittäminen myynnin tuen toiminnanohjausprosessissa

Salonen, Tehilla (2019)

 
Avaa tiedosto
Salonen_Tehilla.pdf (1.410Mt)
Lataukset: 


Salonen, Tehilla
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Reima Oy:n myynnin tuen toiminnanohjausprosessin riskienhallintaa. Myynnin tuen ollessa olennainen osa tilaus-toimitusprosessia sekä asiakasrajapintaa syntyi pyrkimys auttaa tiimiä kohdentamaan resurssinsa alati muuttuvassa työympäristössä toiminnanohjausprosessin kannalta olennaisiin riskeihin. Tarkoituksena oli toteuttaa riskianalyysi myynnin tuen toiminnanohjausprosessista riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Lisäksi haluttiin löytää keinoja hallita riskejä.

Opinnäytetyön teoriatiedonhaku keskittyi riskienhallintaan ja lisäksi se sivusi toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä riskejä. Materiaali riskianalyysia varten kerättiin myynnin tuelle sekä kolmelle yrityksen toiminnanohjausjärjestelmäosaajalle teetetyllä kaksiosaisella tutkimuksella. Ensimmäinen vaihe käsitti myynnin tuelle kohdistetun määrällisen kyselytutkimuksen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Toinen vaihe sisälsi laadullisen, toiminnanohjausjärjestelmäosaajille teetetyn ryhmähaastattelun, jolla kartoitettiin riskien syy-seuraussuhteita ja hallintamahdollisuuksia.

Myynnin tuen toiminnanohjausprosessin riskit nähtiin riskianalyysissä keskimäärin todennäköisyydeltään mahdollisina ja vakavuudeltaan merkittävinä. Riskit eivät omaa toteutuessaan katastrofaalisia seurauksia, mutta ne kuitenkin aiheuttavat lisätöitä ja kustannuksia sekä hankaloittavat myyntitilausten onnistunutta toimittamista asiakkaalle. Riskit aiheutuvat pitkälti inhimillisistä virheistä ja virheellisestä tiedosta. Riskeille löydetyt hallintakeinot taas liittyvät pääsääntöisesti riskin pienentämiseen ja riskin jakamiseen: niissä korostuvat huolellisuuden noudattaminen ja tietojen oikeellisuuden varmistaminen.

Kehitys- ja jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että vastaisuudessa tehtäessä riskianalyysia myynnin tuen toiminnanohjausprosessin riskeistä katsantokantaa laajennettaisiin koskemaan paremmin eri asiakas- ja tilaustyyppejä. Tämä onnistuisi ottamalla koko myynnin tuki mukaan tunnistamaan riskejä. Lisäksi ehdotetaan automatisoitujen ajojen ja asetusten käyttömahdollisuuksien ja ongelmakohtien kartoittamista koko tiimin voimin. Myynnin tukea kannustetaan myös toiminnanohjausprosessin toimintoja koskevan dokumentaation jatkamiseen riskien hallitsemiseksi ja ehdotettiin, että siihen voisi jatkossa yhdistää riskien seuraamista ja raportoimista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste