Exploring the applicable use cases of open goverment data in an advertising agency : case study TBWA\Helsinki
Ojala, Juho (2019)
Ojala, Juho
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153186
Tiivistelmä
TBWA\Helsinki on kansainvälinen mainostoimisto, joka on osa globaalia kollektiivia, johon kuuluu 270 toimistoa 95 eri maassa. Mainosala on 2000-luvulla ollut perusteellisen muutoksen kourissa: uudet mullistavat teknologiat ja yritykset ovat haastaneet sekä vanhoja toimintamalleja että perinteisiä mainostoimistoja. TBWA\Helsingin näkökulmasta viime vuosien suurin muutos mainosalalla on ollut datan saatavuus ja runsaus mistä tahansa aiheesta. Asiakkaita ei enää voiteta vain erinomaisella hissipuheella.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suorittaa alustava tutkimus käyttökelpoisista julkishallinnon avoimen datan käyttökohteista TBWA\Helsingin toiminnoissa. Julkishallinnon avoin data on julkisen organisaation tuottamaa tai hallinnoimaa tietoa, joka on konekielisessä muodossa ja maksutta kenen tahansa käytettävissä, muokattavissa ja jaettavissa sekä yksityisiin että kaupallisiin tarkoituksiin. Suurissa, avoimissa tietovarannoissa piilee valtava potentiaali kaupalliseen hyödyntämiseen, mutta vain harvoilla yrityksillä on käsitystä siitä, missä avointa dataa voisi hyödyntää tai mistä tulisi lähteä liikkeelle.
Tutkimus löysi useita käyttökelpoisia käyttökohteita julkishallinnon avoimelle datalle TBWA\Helsingin toiminnoissa, kuten digitaalisen ulkomainonnan optimoinnissa tai osana bränditekoa. Lisäksi, tutkimus suosittelee keskittymään käyttökohteisiin, joissa on selkeä ongelma sekä tietotarve, riittävä laajuus verrattuna vaivaan, ja mahdollisuus rikastaa avointa dataa asiakkaan omalla datalla.
Päätutkimusmenetelmä sekä kirjallisuuskatsauksessa että aineistonkeruussa oli kartoittava tutkimus. Tutkittavan yrityksen aktiviteettien ja prosessien määrittämiseen käytettiin epävirallisia haastatteluja ja observointia. Syväluotaavaa tietoa aiheesta hankittiin puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla. TBWA\Helsinki is an international advertising agency that’s a part of a global collective of over 270 offices in 95 countries. The advertising industry has been going through a fundamental shift in the 21st century due to the emergence of new disruptive technologies and companies. From TBWA\Helsinki’s perspective, the biggest change in the advertising industry in recent years has been the availability and abundance of data on any subject. It’s not enough to have a great idea and a great sales pitch anymore.
The purpose of this thesis was to conduct preliminary research on the applicable use cases of open government data at TBWA\Helsinki. Open government data is any data or information produced by public bodies that is in machine-readable format, can be freely used, edited and distributed by anyone for either private or commercial purposes. There’s great potential in these large, open data sets, but not many companies in the advertising space know where it could be used or how to go about it.
The research found out that there are several applicable use cases of open government data in the case company, for example, optimizing outdoor advertising or as a part of a brand action. Further, the research recommends that open government data use should focus on cases where there’s a clear problem and a data need, projects with large enough scope to compensate for the effort, and where the open data can be enriched with client data.
Exploratory study was chosen as the main method for both the literature review and data collection. Primary observation and informal interviews were used to asses the current activities in the case company, and semi-structured interviews with external specialist were conducted in order to gain in-depth knowledge on the subject.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suorittaa alustava tutkimus käyttökelpoisista julkishallinnon avoimen datan käyttökohteista TBWA\Helsingin toiminnoissa. Julkishallinnon avoin data on julkisen organisaation tuottamaa tai hallinnoimaa tietoa, joka on konekielisessä muodossa ja maksutta kenen tahansa käytettävissä, muokattavissa ja jaettavissa sekä yksityisiin että kaupallisiin tarkoituksiin. Suurissa, avoimissa tietovarannoissa piilee valtava potentiaali kaupalliseen hyödyntämiseen, mutta vain harvoilla yrityksillä on käsitystä siitä, missä avointa dataa voisi hyödyntää tai mistä tulisi lähteä liikkeelle.
Tutkimus löysi useita käyttökelpoisia käyttökohteita julkishallinnon avoimelle datalle TBWA\Helsingin toiminnoissa, kuten digitaalisen ulkomainonnan optimoinnissa tai osana bränditekoa. Lisäksi, tutkimus suosittelee keskittymään käyttökohteisiin, joissa on selkeä ongelma sekä tietotarve, riittävä laajuus verrattuna vaivaan, ja mahdollisuus rikastaa avointa dataa asiakkaan omalla datalla.
Päätutkimusmenetelmä sekä kirjallisuuskatsauksessa että aineistonkeruussa oli kartoittava tutkimus. Tutkittavan yrityksen aktiviteettien ja prosessien määrittämiseen käytettiin epävirallisia haastatteluja ja observointia. Syväluotaavaa tietoa aiheesta hankittiin puolistrukturoiduilla asiantuntijahaastatteluilla.
The purpose of this thesis was to conduct preliminary research on the applicable use cases of open government data at TBWA\Helsinki. Open government data is any data or information produced by public bodies that is in machine-readable format, can be freely used, edited and distributed by anyone for either private or commercial purposes. There’s great potential in these large, open data sets, but not many companies in the advertising space know where it could be used or how to go about it.
The research found out that there are several applicable use cases of open government data in the case company, for example, optimizing outdoor advertising or as a part of a brand action. Further, the research recommends that open government data use should focus on cases where there’s a clear problem and a data need, projects with large enough scope to compensate for the effort, and where the open data can be enriched with client data.
Exploratory study was chosen as the main method for both the literature review and data collection. Primary observation and informal interviews were used to asses the current activities in the case company, and semi-structured interviews with external specialist were conducted in order to gain in-depth knowledge on the subject.