Vientiprosessi Kiinaan : Opas vientiä suunnitteleville pk-yrityksille
Kukkonen, Jaana (2019)
Kukkonen, Jaana
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903163215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kiinan vientiprosessi. Työn tavoitteena oli luoda opas vientiä suunnitteleville pk-yrityksille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi PowerPoint-esityksen muotoon laadittu opas. Työ vastaa pk-yritysten tiedonpuutteen ongelmaan. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille Kiinan liiketoimintaympäristön mahdollisuuksia ja siellä esiintyviä uhkia, jotka pk-yrityksen tulisi ottaa huomioon maassa toimiessaan.
Työ koostuu kolmesta teoriaosuudesta. Ensimmäiseksi työssä keskityttiin pk-yritysten kansainvälistymiseen. Osiossa on käyty läpi asioita, jotka pk-yrityksen tulee ottaa huomioon pohtiessaan kansainvälistymistä. Osiossa on esitelty tyypillisimpiä organisaatioita, joista Kiinan vientiä pohtiva pk-yritys voi saada apua. Toisessa teoriaosiossa esiteltiin maaraportti Kiinasta. Osio käsitteli Kiinaa markkina-alueena sekä Suomen ja Kiinan kahdenvälisiä suhteita. Esille tuotiin myös kiinalaista kulttuuria ja sen ilmenemistä työelämässä. Osion lopuksi Kiinan liiketoimintaympäristöstä oli luotu PESTEL- ja SWOT-analyysit. Kiinan maaraportista siirryttiin kolmanteen teoriaosioon, jossa käsiteltiin vientiprosessia. Vientiprosessin esittely alkaa vientitullauksella, josta edetään viennin asiakirjoihin. Teoreettisen osion viimeisimmät aiheet käsittelivät vientikuljetuksia ja viennin maksutapoja.
Kiinan vientiin ryhtyvältä pk-yritykseltä vaaditaan sen tämänhetkisten resurssien huolellista kartoittamista ja resurssitarpeen uudelleenarviointia Kiinan markkinoita varten. Kiina ja Suomi eroavat kulttuurillisesti hyvin paljon toisistaan, mikä voi saada viejän hämmentymään. Tämän takia suomalaisen pkyrityksen tulisi olla tietoinen Kiinan kulttuurista ja liiketoimintaympäristöstä ennen kaupan aloittamista kiinalaisen osapuolen kanssa. Tutustumalla tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneeseen oppaaseen ennen vientiprosessin aloittamista voi pk-yritys välttyä ikäviltä yllätyksiltä.
Työ koostuu kolmesta teoriaosuudesta. Ensimmäiseksi työssä keskityttiin pk-yritysten kansainvälistymiseen. Osiossa on käyty läpi asioita, jotka pk-yrityksen tulee ottaa huomioon pohtiessaan kansainvälistymistä. Osiossa on esitelty tyypillisimpiä organisaatioita, joista Kiinan vientiä pohtiva pk-yritys voi saada apua. Toisessa teoriaosiossa esiteltiin maaraportti Kiinasta. Osio käsitteli Kiinaa markkina-alueena sekä Suomen ja Kiinan kahdenvälisiä suhteita. Esille tuotiin myös kiinalaista kulttuuria ja sen ilmenemistä työelämässä. Osion lopuksi Kiinan liiketoimintaympäristöstä oli luotu PESTEL- ja SWOT-analyysit. Kiinan maaraportista siirryttiin kolmanteen teoriaosioon, jossa käsiteltiin vientiprosessia. Vientiprosessin esittely alkaa vientitullauksella, josta edetään viennin asiakirjoihin. Teoreettisen osion viimeisimmät aiheet käsittelivät vientikuljetuksia ja viennin maksutapoja.
Kiinan vientiin ryhtyvältä pk-yritykseltä vaaditaan sen tämänhetkisten resurssien huolellista kartoittamista ja resurssitarpeen uudelleenarviointia Kiinan markkinoita varten. Kiina ja Suomi eroavat kulttuurillisesti hyvin paljon toisistaan, mikä voi saada viejän hämmentymään. Tämän takia suomalaisen pkyrityksen tulisi olla tietoinen Kiinan kulttuurista ja liiketoimintaympäristöstä ennen kaupan aloittamista kiinalaisen osapuolen kanssa. Tutustumalla tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneeseen oppaaseen ennen vientiprosessin aloittamista voi pk-yritys välttyä ikäviltä yllätyksiltä.