Leipäosaston tuottorakenneselvitys ja valikoima-analyysi
Tuura, Matti (2019)
Tuura, Matti
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183290
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin case-tutkimuksena salassa pidetystä K-marketista Keski-Suomessa. Työssä on käytetty verkkolähteiden lisäksi kyselylomaketta yrityksen esittelyssä ja empiirisessä osuudessa Keskon raportteja.
Opinnäytetyön tavoitteena on perehdyttää lukija teorian kautta kaupan alaan ja Keskoon sekä case-yrityksen leipäosaston kannattavuuteen. Työssä perehdyttiin leipäosaston hävikkimääriin sekä vertailtiin niitä eri ajanjaksoilla ja tuotekohtaisesti. Niistä tehtiin johtopäätökset ja esitettiin kehittämisehdotukset yritykselle.
Teoriassa selvitettiin lukijalle, mitä ovat päivittäistavarat ja minkälaiset markkinat niillä on Suomessa. Sitten siirryttiin asiakkaan ostokäyttäytymisen kautta kaupan kannattavuuteen ja kannattavuuden tunnuslukuihin.
Hävikki on merkittävä asia leipäosaston kannattavuudessa, ja se pysyi loistavasti hallinnassa ajanjaksolla: budjetoitu hävikki oli 9 % ja lopulta hävikkiä oli vain 6 %. Leipäosaston 10 tuottavinta tuotetta toivat yli 23 % leipäosaston tuotoista.
Opinnäytetyön tavoitteena on perehdyttää lukija teorian kautta kaupan alaan ja Keskoon sekä case-yrityksen leipäosaston kannattavuuteen. Työssä perehdyttiin leipäosaston hävikkimääriin sekä vertailtiin niitä eri ajanjaksoilla ja tuotekohtaisesti. Niistä tehtiin johtopäätökset ja esitettiin kehittämisehdotukset yritykselle.
Teoriassa selvitettiin lukijalle, mitä ovat päivittäistavarat ja minkälaiset markkinat niillä on Suomessa. Sitten siirryttiin asiakkaan ostokäyttäytymisen kautta kaupan kannattavuuteen ja kannattavuuden tunnuslukuihin.
Hävikki on merkittävä asia leipäosaston kannattavuudessa, ja se pysyi loistavasti hallinnassa ajanjaksolla: budjetoitu hävikki oli 9 % ja lopulta hävikkiä oli vain 6 %. Leipäosaston 10 tuottavinta tuotetta toivat yli 23 % leipäosaston tuotoista.