Då rollspel möter television : Hur rollspelsteorier kan bidra till utvecklandet av interaktiva televisionsprogram
Laine, Anna-Maija (2010)
Laine, Anna-Maija
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711639
Tiivistelmä
I detta arbete undersöktes teorier ur rollspelsvärlden ur en begreppsanalytisk synvinkel, för att kunna utgöra hur personer som utvecklar interaktiva televisionsprogram kunde locka åskådare till interaktion. Rollspelstyperna som behandlades var levande rollspel (”lajv”), massively multiplayer online role-playing game (MMORPG) och alternate reality game (ARG). Utöver detta granskades interaktiva televisionspro-grammets historia sedan 1990-talet via Pertti Näränens och Kirsi Vahtokaris undersök-ningar.
Undersökningen gjordes för att bidra till att utvecklandet av interaktiva televisionspro-gram skulle kunna resultera i en större variation av programtyper, samt erbjuda nya synvinklar gällande relevanta saker att lägga märke till då man utvecklar interaktiva te-levisionsprogram. Centrala begrepp ur rollspelskulturen undersöktes och deras möjliga användbarhet i interaktiva televisionsprogram begrundades. Arbetet resulterade i upp-ståendet av fem påståenden gällande hur åskådaren kunde lockas till interaktion; genom att göra interaktionen lätt att utföra, erbjuda åskådaren möjligast stor handlingsfrihet, skapa mål samt förutsättningar för deltagaren att uppleva känslan att lyckas, understöda deltagarens immersion i programmets narrativ och värld och tillåta interaktion mellan så väl program och deltagare, som deltagare emellan. Dessa påståenden kan i fortsättning-en vara användbara med tanke på konceptutveckling inom interaktiva televisionspro- In this thesis theories from the role-playing game culture have been examined via concept analysis, to establish how developers of interactive tv – programs could call the viewer to interaction. The examined role-playing game types were live action role playing games (LARPs), massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) and alternate reality games (ARGs). The history of interactive television programs in Finland was ex-amined via previous research by Pertti Näränen and Kirsi Vahtokari.
The study was conducted to contribute to the development of interactive tv -programs, so that a wider variety of program types and new concepts could be created.
Central concepts from the role-playing game culture were examined and their possible usefulness in iTV-programs was analysed. The analysis resulted in five statements con-cerning how the audience could be attracted to interaction; by making the interaction easy to perform, by offering the viewer a big as possible freedom of action, by establishing objectives and conditions for the participant to experience the feeling of success, by sup-porting the participant's immersion in the program narrative and by allowing interaction between the program and the viewer as well as viewer to viewer. These findings might be useful for program developers.
Undersökningen gjordes för att bidra till att utvecklandet av interaktiva televisionspro-gram skulle kunna resultera i en större variation av programtyper, samt erbjuda nya synvinklar gällande relevanta saker att lägga märke till då man utvecklar interaktiva te-levisionsprogram. Centrala begrepp ur rollspelskulturen undersöktes och deras möjliga användbarhet i interaktiva televisionsprogram begrundades. Arbetet resulterade i upp-ståendet av fem påståenden gällande hur åskådaren kunde lockas till interaktion; genom att göra interaktionen lätt att utföra, erbjuda åskådaren möjligast stor handlingsfrihet, skapa mål samt förutsättningar för deltagaren att uppleva känslan att lyckas, understöda deltagarens immersion i programmets narrativ och värld och tillåta interaktion mellan så väl program och deltagare, som deltagare emellan. Dessa påståenden kan i fortsättning-en vara användbara med tanke på konceptutveckling inom interaktiva televisionspro-
The study was conducted to contribute to the development of interactive tv -programs, so that a wider variety of program types and new concepts could be created.
Central concepts from the role-playing game culture were examined and their possible usefulness in iTV-programs was analysed. The analysis resulted in five statements con-cerning how the audience could be attracted to interaction; by making the interaction easy to perform, by offering the viewer a big as possible freedom of action, by establishing objectives and conditions for the participant to experience the feeling of success, by sup-porting the participant's immersion in the program narrative and by allowing interaction between the program and the viewer as well as viewer to viewer. These findings might be useful for program developers.