Perehdytyksen kehittäminen Yritys X:n sähköisen taloushallinnon kirjanpitotiimeissä
Ekman, Tommi (2019)
Ekman, Tommi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdytyksen kehittäminen Yritys X:n sähköisen taloushallinnon tiimeissä, joista käytetään nimitystä Yritys X Online-kirjanpitotiimit. Opinnäytetyössä selvitettiin Yritys X:n Online-kirjanpitotiimien työntekijöiden kokemuksia perehdytyksestä sekä heidän mielipiteitään siitä, miten perehdytystä tulisi kehittää.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin onnistuneen perehdytyksen ympärille. Teoreettisessa viitekehyksessä jäsennettiin perehdytyksen suunnittelua ja organisointia, perehdytyksen eri toimijoiden rooleja, oppimista ja vuorovaikutusta perehdytyksessä sekä perehdytyksen sisältöalueita ja menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä rinnakkain laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin sekä kyselylomakkeella että haastatteluilla.
Tulosten ja kehitysehdotusten käsittely jaettiin neljään osaan: perehdytyksen suunnitteluun, perehdytyksen rooleihin ja vastuunjakoon, vuorovaikutukseen ja oppimiseen perehdytyksessä, sekä perehdytyksen sisältöihin. Perehdytyksen suunnittelussa ja organisoinnissa ilmeni tarve perehdytyssuunnitelman tarkempaan räätälöintiin. Tuloksissa nousi esille, että vaikka Yritys X:n Online-kirjanpitotiimien käytössä on erilaisia valmiita menetelmiä perehdytyksen seurannaksi, perehdytyksen seuranta näyttäytyi työntekijöiden kokemuksien perusteella puutteellisena. Tulosten mukaan Yritys X:n Online-kirjanpitotiimeissä perehdytykseen osallistuu esimiehen ja perehdyttäjän lisäksi kokotyöyhteisö. Erityisesti perehdyttäjän roolilla koettiin olevan olennainen merkitys. Keskeisiksi kehityskohteiksi perehdytyksen toimijoiden vastuujaossa nousivat perehdytyksen riittävä resurssointi sekä eri toimijoiden roolien selkeyttäminen.
Vuorovaikutuksen ja osaamisen jakamisen näyttäytyivät selkeästi Yritys X:n Online-kirjanpitotiimien perehdytyksen vahvuutena. Tuloksien mukaan perehdytyksessä vallinnut positiivinen ja kannustava ilmapiiri ja tiimin antama tuki helpottivat uuden tulokkaan työn aloitusta.
Perehdytyksen sisältöjen tarkastelu osoitti, että organisaatioperehdytys uusille työntekijöille oli vähäistä ja kaikkia organisaation toimintaan liittyviä osa-alueita ei käyty perehdytyksessä läpi. Organisaatioperehdytyksen menetelmäksi toivottiin perehdytystilaisuutta ja ajankohtaista ja helposti löydettävää itseopiskelumateriaalia. Työsuhdeasioiden osalta toivottiin myös yksityiskohtaisempaa läpikäyntiä. Työhön perehdytyksen osalta toivottiin enemmän henkilökohtaista ohjausta sähköisten työohjeiden ja verkkovideoiden lisäksi. Työnperehdytyksen katvealueina nykyperehdytyksessä toimivat erityisesti tehtävänkuvien selventäminen ja asiakaskohtainen perehdytys.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin onnistuneen perehdytyksen ympärille. Teoreettisessa viitekehyksessä jäsennettiin perehdytyksen suunnittelua ja organisointia, perehdytyksen eri toimijoiden rooleja, oppimista ja vuorovaikutusta perehdytyksessä sekä perehdytyksen sisältöalueita ja menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimus toteutettiin käyttämällä rinnakkain laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin sekä kyselylomakkeella että haastatteluilla.
Tulosten ja kehitysehdotusten käsittely jaettiin neljään osaan: perehdytyksen suunnitteluun, perehdytyksen rooleihin ja vastuunjakoon, vuorovaikutukseen ja oppimiseen perehdytyksessä, sekä perehdytyksen sisältöihin. Perehdytyksen suunnittelussa ja organisoinnissa ilmeni tarve perehdytyssuunnitelman tarkempaan räätälöintiin. Tuloksissa nousi esille, että vaikka Yritys X:n Online-kirjanpitotiimien käytössä on erilaisia valmiita menetelmiä perehdytyksen seurannaksi, perehdytyksen seuranta näyttäytyi työntekijöiden kokemuksien perusteella puutteellisena. Tulosten mukaan Yritys X:n Online-kirjanpitotiimeissä perehdytykseen osallistuu esimiehen ja perehdyttäjän lisäksi kokotyöyhteisö. Erityisesti perehdyttäjän roolilla koettiin olevan olennainen merkitys. Keskeisiksi kehityskohteiksi perehdytyksen toimijoiden vastuujaossa nousivat perehdytyksen riittävä resurssointi sekä eri toimijoiden roolien selkeyttäminen.
Vuorovaikutuksen ja osaamisen jakamisen näyttäytyivät selkeästi Yritys X:n Online-kirjanpitotiimien perehdytyksen vahvuutena. Tuloksien mukaan perehdytyksessä vallinnut positiivinen ja kannustava ilmapiiri ja tiimin antama tuki helpottivat uuden tulokkaan työn aloitusta.
Perehdytyksen sisältöjen tarkastelu osoitti, että organisaatioperehdytys uusille työntekijöille oli vähäistä ja kaikkia organisaation toimintaan liittyviä osa-alueita ei käyty perehdytyksessä läpi. Organisaatioperehdytyksen menetelmäksi toivottiin perehdytystilaisuutta ja ajankohtaista ja helposti löydettävää itseopiskelumateriaalia. Työsuhdeasioiden osalta toivottiin myös yksityiskohtaisempaa läpikäyntiä. Työhön perehdytyksen osalta toivottiin enemmän henkilökohtaista ohjausta sähköisten työohjeiden ja verkkovideoiden lisäksi. Työnperehdytyksen katvealueina nykyperehdytyksessä toimivat erityisesti tehtävänkuvien selventäminen ja asiakaskohtainen perehdytys.