Nuoret mukaan itsenäistymisyksikön kehittämiseen
Tikkala, Eetupekka (2019)
Tikkala, Eetupekka
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193432
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kartoitettiin itsenäistymisyksikössä asuvien nuorten osallisuutta ja sitä, kuinka he pystyvät vaikuttamaan yksikön toiminnan kehittämiseen. Itsenäistymisyksikkö on tarkoitettu nuorille, jotka ovat sijoitettu avohuollon sijoituksella.
Opinnäytetyöni teoriapohjana käytettiin nuorten osallisuutta lastensuojelussa. Opinnäytetyössä käydään läpi myös sitä, mikä mahdollistaa osallisuuden toteutumisen. Opinnäytetyössä kerrotaan myös itsenäistymisyksikön toimintaperiaatteesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Nuorten haastatteluissa käytettiin teemahaastattelua ja kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön teoriaosuuteen. Haastattelin kolmea yksikössä asuvaa nuorta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuorten osallisuus toteutuu yksikössä oikein hyvin. Nuoret saavat vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin ja heidän mielipiteensä otetaan huomioon. Yksikössä vallitsee hyvä ilmapiiri ja nuoret uskaltavat sanoa mielipiteensä ääneen. Nuoret kokivat, että pystyvät vaikuttamaan yksikön toiminnan kehittämiseen, mutta heillä ei noussut mitään konkreettisia kehitysideoita. Nuoret ovat siis pääsääntöisesti tyytyväisiä yksikön toimintaan ja siihen, kuinka heidän asioitaan hoidetaan.
Opinnäytetyöni teoriapohjana käytettiin nuorten osallisuutta lastensuojelussa. Opinnäytetyössä käydään läpi myös sitä, mikä mahdollistaa osallisuuden toteutumisen. Opinnäytetyössä kerrotaan myös itsenäistymisyksikön toimintaperiaatteesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Nuorten haastatteluissa käytettiin teemahaastattelua ja kysymykset pohjautuivat opinnäytetyön teoriaosuuteen. Haastattelin kolmea yksikössä asuvaa nuorta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuorten osallisuus toteutuu yksikössä oikein hyvin. Nuoret saavat vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin ja heidän mielipiteensä otetaan huomioon. Yksikössä vallitsee hyvä ilmapiiri ja nuoret uskaltavat sanoa mielipiteensä ääneen. Nuoret kokivat, että pystyvät vaikuttamaan yksikön toiminnan kehittämiseen, mutta heillä ei noussut mitään konkreettisia kehitysideoita. Nuoret ovat siis pääsääntöisesti tyytyväisiä yksikön toimintaan ja siihen, kuinka heidän asioitaan hoidetaan.