Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Icehearts Ry:n koulutyön merkityksestä - selvitys kasvattajan toteuttamasta tuesta kouluympäristössä

Lepola, Benjamin (2019)

 
Avaa tiedosto
Lepola_Benjamin.pdf (351.5Kt)
Lataukset: 


Lepola, Benjamin
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193375
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutettiin kolmannen sektorin ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tarjoavalle Icehearts Ry:lle. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää miten Iceheartsin koulutyö vaikuttaa lapsen koulutyöskentelyyn yksilönä, sekä ryhmän jäsenenä, ja miten Iceheartsin ja koulun vuorovaikutus ja yhteistyö vaikuttaa koulun henkilökuntaan ja heidän työskentelyynsä lasten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös kasvattajan omaa näkökulmaa koulutyöhön ja omaan rooliin koulun yhteistyötahona toimimiselle.

Tässä laadullisessa tutkimuksessa, käytin aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelut jakaantuivat kolmen eri teeman alle; työhyvinvointi ja jaksaminen, koulutyön vaikutus henkilökuntaan sekä koulutyön vaikutus lapseen. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea henkilöä, kahta luokanopettajaa ja yhtä Icehearts-kasvattajaa. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina, ja litteroitiin kirjalliseen muotoon, josta aineisto analysoitiin teemoittelua apuna käyttäen.

Tutkimustuloksista voitiin päätellä kasvattajan roolin olevan merkittävä niin lapselle, kuin myös koulun opettajille. Yhteistyösuhteen toimiessa, kasvattaja nähdään paitsi merkittävänä lisäresurssina henkilökunnan mitoitusongelmista kärsivälle opetusalalle, mutta myös tärkeänä tukea ja neuvoja tarjoavana kasvatuskumppanina.

Aineistosta selvisi myös, että tiivis, luottamuksellinen ja pitkäjänteinen suhde lapsen ja kasvattajan välillä tarjoaa lapsen elämään kiinteän aikuisen, joka kulkee koko koulupolun lapsen vierellä. Kasvattaja tekee paljon yksilötyötä lapsen kanssa koulussa, mutta edistää omalla työskentelyllään myös lapsen kykyä toimia ryhmässä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste