Ammatillinen kuntoutus Vervessä
Mansikkamäki, Essi (2019)
Mansikkamäki, Essi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903213610
Tiivistelmä
Toteutin opinnäyteyöni työelämän tarpeisiin parhaiten vastaavana haastattelututkimuksena. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli KK-Verve Oy:n Porin toimipiste. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia haastattelujen avulla Verven yhteistyökumppaneiden käsityksiä, odotuksia ja tyytyväisyyttä Verven palveluista, sekä ammatillisen kuntoutuksen tuntemusta.
Haastattelujen kohderyhmänä olivat niiden Verven yhteistyötahojen työntekijät, joista ohjautuu kuntoutujia Verveen. Haastattelututkimukseen osallistui yhteensä 12 henkilöä, seitsemältä eri yhteistyötaholta. Haastattelun kohderyhmäksi valkoituivat ne yhteistyötahot, joista on suurin ohjautuvuus Verven kuntoutuspalveluihin. Kaikissa haastatteluissa käytin tämän opinnäytetyön liitteenä olevaa haastattelurunkoa. Jokainen haastattelu oli kuitenkin erilainen, sillä jokaisen haastatellun kanssa heräsi hieman erilaisia keskusteluja haastatteluissa läpi käytyjen teemojen pohjalta.
Opinnäytetyön aihe hahmottui tehtyäni havaintoja Verven tekemästä yhteistyöstä kuntoutujia ohjaavien tahojen kanssa. Vervessä keskustelua herättävät aiheet valikoituivat haastattelurunkoni teemoiksi. Haastattelujen yhteenvedoista saatiin käsitystä esimerkiksi siitä, millaisena Verven palvelut ja verkostoyhteistyö näyttäytyvät yhteistyötahoille, sekä millaisten Verveen ja ammatilliseen kuntoutukseen kohdistuneiden odotusten pohjalta kuntoutujia ohjataan Verven palveluiden piiriin.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että tuntemus, odotukset, tyytyväisyys ja kokemukset Vervestä ja sen palveluista ovat jossain määrin yhteistyötahokohtaisia. Myös kokemuksen määrä Verven kanssa tehdystä yhteistyöstä vaikutti vastauksiin. Pidempään nykyisessä työssään olleet tunsivat Verven palveluita pääsääntöisesti paremmin, ja heidän odotuksensa Verven ammatilliselta kuntoutukselta vastasivat paremmin sitä, mitä Verve kuntoutujilleen tarjoaa. Haastattelujen yhteenvedosta Verve saa paljon ideoita palveluiden kehittämiseen laadukkaan kuntoutustyön ylläpitämiseksi, sekä tietoa kuntoutujien ohjautumisesta Verveen.
Haastattelujen kohderyhmänä olivat niiden Verven yhteistyötahojen työntekijät, joista ohjautuu kuntoutujia Verveen. Haastattelututkimukseen osallistui yhteensä 12 henkilöä, seitsemältä eri yhteistyötaholta. Haastattelun kohderyhmäksi valkoituivat ne yhteistyötahot, joista on suurin ohjautuvuus Verven kuntoutuspalveluihin. Kaikissa haastatteluissa käytin tämän opinnäytetyön liitteenä olevaa haastattelurunkoa. Jokainen haastattelu oli kuitenkin erilainen, sillä jokaisen haastatellun kanssa heräsi hieman erilaisia keskusteluja haastatteluissa läpi käytyjen teemojen pohjalta.
Opinnäytetyön aihe hahmottui tehtyäni havaintoja Verven tekemästä yhteistyöstä kuntoutujia ohjaavien tahojen kanssa. Vervessä keskustelua herättävät aiheet valikoituivat haastattelurunkoni teemoiksi. Haastattelujen yhteenvedoista saatiin käsitystä esimerkiksi siitä, millaisena Verven palvelut ja verkostoyhteistyö näyttäytyvät yhteistyötahoille, sekä millaisten Verveen ja ammatilliseen kuntoutukseen kohdistuneiden odotusten pohjalta kuntoutujia ohjataan Verven palveluiden piiriin.
Haastatteluista saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että tuntemus, odotukset, tyytyväisyys ja kokemukset Vervestä ja sen palveluista ovat jossain määrin yhteistyötahokohtaisia. Myös kokemuksen määrä Verven kanssa tehdystä yhteistyöstä vaikutti vastauksiin. Pidempään nykyisessä työssään olleet tunsivat Verven palveluita pääsääntöisesti paremmin, ja heidän odotuksensa Verven ammatilliselta kuntoutukselta vastasivat paremmin sitä, mitä Verve kuntoutujilleen tarjoaa. Haastattelujen yhteenvedosta Verve saa paljon ideoita palveluiden kehittämiseen laadukkaan kuntoutustyön ylläpitämiseksi, sekä tietoa kuntoutujien ohjautumisesta Verveen.