Ennakkolipunmyyntiin vaikuttavat tekijät
Virransalo, Satu (2019)
Virransalo, Satu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OlutSatama-tapahtuma, jonka taustalla toimii Ideaosuuskunta Aito. Työn tavoitteena oli tutkia, kuinka markkinointiviestintä ja hinta vaikuttivat vuosina 2016 – 2018 järjestettyihin OlutSatama-tapahtumien ennakkopääsylippujen menekkiin. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka Facebook-markkinointiviestintä ja dynaamisen hinnoittelu vaikuttivat tapahtuman ennakkolippujen menekkiin vuosittain ja kuinka niitä pystyttäisiin kehittämään edellisvuosien tietojen perusteella.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Tutkimus koostui kirjoituspöytätutkimuksesta, ja se toteutettiin joulukuussa 2018. Kirjoituspöytätutkimuksessa hyödynnettiin tutkijan keräämää aineistoa kyseisen tapahtuman markkinointiviestinnästä, lipunmyyntiorganisaatiolta saatua tilastoaineistoa pääsylippujen myyntimääristä vuosilta 2016 – 2018 sekä yritykseltä saatua aineistoa pääsylippujen vuosittaisista hinnoittelumenetelmistä. Aineistoa analysoitiin määrällisesti Microsoft Excel -työkalun avulla.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että markkinointiviestinnällä ja hinnoittelulla on suuri vaikutus pääsylippujen menekkiin. Kohdennetulla viestinnällä ja oikean hinnoittelustrategian valinnalla voidaan edistää ennakkolippujen menekkiä. Vertaamalla vuosittaisia markkinointiviestinnän käytänteitä saatiin arvokasta tietoa tulevan tapahtuman markkinoinnin suunnittelua varten. Lisäksi saatiin tietoa ennakkolipunmyynnin potentiaalista.
Saatujen tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta tehtyjen havaintojen tulokset esitettiin toimeksiantajalle, joka hyödynsi tutkimustuloksia tulevan vuoden (2019) tapahtuman ennakkolipunmyynnin ja markkinointiviestinnän suunnittelussa. Tulosten avulla toimeksiantaja pystyy selvittämään, millainen viestintä vaikuttaa ennakkolippujen menekkiin. Tuloksia voidaan soveltaa myös muiden yritysten markkinointiviestinnän ja hinnoitteluperiaatteiden kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Tutkimus koostui kirjoituspöytätutkimuksesta, ja se toteutettiin joulukuussa 2018. Kirjoituspöytätutkimuksessa hyödynnettiin tutkijan keräämää aineistoa kyseisen tapahtuman markkinointiviestinnästä, lipunmyyntiorganisaatiolta saatua tilastoaineistoa pääsylippujen myyntimääristä vuosilta 2016 – 2018 sekä yritykseltä saatua aineistoa pääsylippujen vuosittaisista hinnoittelumenetelmistä. Aineistoa analysoitiin määrällisesti Microsoft Excel -työkalun avulla.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että markkinointiviestinnällä ja hinnoittelulla on suuri vaikutus pääsylippujen menekkiin. Kohdennetulla viestinnällä ja oikean hinnoittelustrategian valinnalla voidaan edistää ennakkolippujen menekkiä. Vertaamalla vuosittaisia markkinointiviestinnän käytänteitä saatiin arvokasta tietoa tulevan tapahtuman markkinoinnin suunnittelua varten. Lisäksi saatiin tietoa ennakkolipunmyynnin potentiaalista.
Saatujen tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta tehtyjen havaintojen tulokset esitettiin toimeksiantajalle, joka hyödynsi tutkimustuloksia tulevan vuoden (2019) tapahtuman ennakkolipunmyynnin ja markkinointiviestinnän suunnittelussa. Tulosten avulla toimeksiantaja pystyy selvittämään, millainen viestintä vaikuttaa ennakkolippujen menekkiin. Tuloksia voidaan soveltaa myös muiden yritysten markkinointiviestinnän ja hinnoitteluperiaatteiden kehittämisessä.