Tietojärjestelmäprojektin onnistumiseen tai epäonnistumiseen vaikuttavat tekijät
Nerg, Mika (2019)
Nerg, Mika
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903183333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tietojärjestelmäprojektien onnistumiseen tai epäonnistumiseen olennaisesti vaikuttavia tekijöitä. Työssä haastateltiin tietojärjestelmäratkaisuja tuottavan Yritys X:n kokeneita projekteissa eri rooleissa työskennelleitä henkilöitä. Samalla kartoitettiin heidän näkemyksiään tehdyistä projekteista ja kartoitettiin mahdollisia kehitys-ehdotuksia tulevia tietojärjestelmäprojekteja varten, jotta niissä vältyttäisiin samoilta virheiltä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui projektin määritelmästä, päävaiheista ja projektin johtamisesta. Teoriaosuudessa on pyritty tuomaan esille olennaiset asiat, jotka vaikuttavat projektin onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jonka jälkeen ne litteroitiin, teemoitettiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että Yritys X:n projektien perustoiminta ja hallinta ovat kunnossa, mutta joitakin asioita olisi syytä kehittää edelleen. Tärkeimmät johtopäätökset ja kehitysehdotukset koskivat projektiin sisältyvien asioiden sopimista projektin alkuvaiheessa ja projektin päättymisen yhteydessä asiakkaan kanssa. Lisäksi muita esille tulleita asioita olivat projektin seurannan terävöittäminen, järjestelmän prosessin kehittäminen automatisoinnin avulla ja ohjelmistokomponenttien uudelleenkäytettävyys.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui projektin määritelmästä, päävaiheista ja projektin johtamisesta. Teoriaosuudessa on pyritty tuomaan esille olennaiset asiat, jotka vaikuttavat projektin onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jonka jälkeen ne litteroitiin, teemoitettiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että Yritys X:n projektien perustoiminta ja hallinta ovat kunnossa, mutta joitakin asioita olisi syytä kehittää edelleen. Tärkeimmät johtopäätökset ja kehitysehdotukset koskivat projektiin sisältyvien asioiden sopimista projektin alkuvaiheessa ja projektin päättymisen yhteydessä asiakkaan kanssa. Lisäksi muita esille tulleita asioita olivat projektin seurannan terävöittäminen, järjestelmän prosessin kehittäminen automatisoinnin avulla ja ohjelmistokomponenttien uudelleenkäytettävyys.