YVA-menettelystä ympäristöluvaksi - Saumatonta vai ei?
Joensuu, Ilona (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253752
Tiivistelmä
Työn taustalla ovat ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) lainsäädännön valmistelutyöt Etelä-Suomen aluehallintovirastossa ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa. Osia opinnäytetyön tuloksista on julkaistu osana ”Sujuvammat ympäristömenettelyt yhteistyöllä – YVA- ja lupamenettelyjen yhteyden vahvistaminen”-raporttia.
Työn lähtöaineistona olivat Suomessa YVA-menettelyn vuosina 1994−2015 ja 2005−2015 läpikäyneet hankkeet sekä annetut lupapäätökset. Tarkastelu rajattiin Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) alueeseen ja Uudenmaan, Hämeen, Varsinais-Suomen ja Kaakkois-Suomen ELY-keskuksien YVA-menettelyihin ja ympäristölupapäätöksiin.
Vuosina 2005−2015 ESAVI:n alueella tehtiin YVA-menettely 160 hankkeelle ja annettiin 5 751 lupapäätöstä. Lähes puolet Suomen YVA-menettelyistä ja noin kolmasosa päätöksistä olivat ESAVI:n toiminta-alueella. YVA-menettely ja sitä seurannut ympäristölupa löydettiin 39 hankkeelle. Yleisimmin hankkeet liittyivät jo olemassa olevan toiminnan muuttamiseen tai jätehuoltoon. YVA-menettelyjen keskimääräinen kesto oli noin 12 kk, ympäristölupamenettelyn 16−23 kk ja vesilain mukaisten asioiden 8−12 kk. YVA-menettely otettiin ympäristölupapäätöksissä ja lupamääräyksissä huomioon vaihtelevasti.
Hakija voi vaikuttaa itse YVA-vaiheeseen ja ympäristölupamenettelyn kestoon parhaiten miettimällä hankekokonaisuuden huolellisesti, tekemällä hyvän hakemuksen, olemalla aktiivinen ja toimittamalla pyydetyt täydennykset ajallaan sekä laadukkaina. This thesis is part of the preparation works of new Environmental Impact
Assessment (EIA) legislation in Regional State Administrative Agency of
Southern Finland (RSAA Southern Finland) and Uusimaa Centre for Eco-
nomic Development, Transport and the Environment (EDTE-Centre). Part
of this thesis was published in “More flexible environmental processes
through cooperation – Strengthening the connection between EIA and per-
mit processes”-report.
The basic material was the EIA-processes performed an environmental per-
mits given in Finland during the years 1994−2015 and 2005−2015. Main
focus was in RSAA Southern Finland region and Uusimaa, Häme, South-
west Finland and Southeast Finland EDTE-Centres.
In RSAA Southern Finland region 160 EIA-processes were performed and
5 751 environmental permits were issued between 2005 and 2015. That is
almost half of the EIA-processes and one third of the environmental permits
issued in Finland. EIA-process and the following environmental permit was
issued to 39 projects. The most common topics of EIA-processes were
changes in existing processes and waste management. The length of the
EIA-process on average was approximately one year. The average length of
environmental permit processes varied between 16 and 23 months and in
water issues between 8 and 12 months. The way EIA-process was taken into
account in environmental permits varied.
The activity of the operators, the quality of the created documents as well
as the delivery speed essentially impact the overall duration of the environ-
mental permit and other environmental processes. Operators can expedite
the process by submitting sufficient information and documents to the au-
thorities in a timely fashion and by reporting any changes in the project
without delay.
Työn lähtöaineistona olivat Suomessa YVA-menettelyn vuosina 1994−2015 ja 2005−2015 läpikäyneet hankkeet sekä annetut lupapäätökset. Tarkastelu rajattiin Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) alueeseen ja Uudenmaan, Hämeen, Varsinais-Suomen ja Kaakkois-Suomen ELY-keskuksien YVA-menettelyihin ja ympäristölupapäätöksiin.
Vuosina 2005−2015 ESAVI:n alueella tehtiin YVA-menettely 160 hankkeelle ja annettiin 5 751 lupapäätöstä. Lähes puolet Suomen YVA-menettelyistä ja noin kolmasosa päätöksistä olivat ESAVI:n toiminta-alueella. YVA-menettely ja sitä seurannut ympäristölupa löydettiin 39 hankkeelle. Yleisimmin hankkeet liittyivät jo olemassa olevan toiminnan muuttamiseen tai jätehuoltoon. YVA-menettelyjen keskimääräinen kesto oli noin 12 kk, ympäristölupamenettelyn 16−23 kk ja vesilain mukaisten asioiden 8−12 kk. YVA-menettely otettiin ympäristölupapäätöksissä ja lupamääräyksissä huomioon vaihtelevasti.
Hakija voi vaikuttaa itse YVA-vaiheeseen ja ympäristölupamenettelyn kestoon parhaiten miettimällä hankekokonaisuuden huolellisesti, tekemällä hyvän hakemuksen, olemalla aktiivinen ja toimittamalla pyydetyt täydennykset ajallaan sekä laadukkaina.
Assessment (EIA) legislation in Regional State Administrative Agency of
Southern Finland (RSAA Southern Finland) and Uusimaa Centre for Eco-
nomic Development, Transport and the Environment (EDTE-Centre). Part
of this thesis was published in “More flexible environmental processes
through cooperation – Strengthening the connection between EIA and per-
mit processes”-report.
The basic material was the EIA-processes performed an environmental per-
mits given in Finland during the years 1994−2015 and 2005−2015. Main
focus was in RSAA Southern Finland region and Uusimaa, Häme, South-
west Finland and Southeast Finland EDTE-Centres.
In RSAA Southern Finland region 160 EIA-processes were performed and
5 751 environmental permits were issued between 2005 and 2015. That is
almost half of the EIA-processes and one third of the environmental permits
issued in Finland. EIA-process and the following environmental permit was
issued to 39 projects. The most common topics of EIA-processes were
changes in existing processes and waste management. The length of the
EIA-process on average was approximately one year. The average length of
environmental permit processes varied between 16 and 23 months and in
water issues between 8 and 12 months. The way EIA-process was taken into
account in environmental permits varied.
The activity of the operators, the quality of the created documents as well
as the delivery speed essentially impact the overall duration of the environ-
mental permit and other environmental processes. Operators can expedite
the process by submitting sufficient information and documents to the au-
thorities in a timely fashion and by reporting any changes in the project
without delay.