Kohti energeettistä teatteria
Säde, Niina (2010)
Säde, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311420
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytetyöni Kohti energeettistä teatteria käsittelee energiaa. Mitä on energia? Miten energiaa voi liikuttaa? Miten energia vaikuttaa meihin ja miten voimme hyödyntää energiaa tehdessämme esitystaidetta? Millä tavoin saamme esityksestä tunteita herättävän ja energisoivan?
Fysiikan mukaan energia on ”voima, joka liikuttaa massaa”. Energian summa on vakio, energiaa ei synny eikä häviä. Kaikki elolliset olennot tarvitsevat energiaa voidakseen toimia. Kaikki elolliset olennot myös varastoivat energiaa.
Kiinalaisessa lääketieteessä sekä Ayurvedassa ( Intiassa syntynyt vanhin tunnetuin kokonaisvaltainen sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn järjestelmä) on käsite elämänenergia. Tämä energia tekee asioista, esineistä ja elollisista eläviä. Tämä elämänvoiman ja luovuuden alkulähde sijaitsee ihmisellä Harassa. Hara on hengityksen ja painopisteen keskus. Hara yhdistää ylä- ja alaruumiin.
Kehopsykoterapia tutkii ihmistä holistisesti. Ihminen on kokonaisuus ja osa luontoa, mikä meidän tulisi muistaa myös tehdessämme esitystaidetta. Millä tavoin voisimme hyödyntää tätä elämänenergiaa tehdessämme esitystaidetta?
Ensimmäinen askel kohti kokonaisvaltaisempaa itseyttä ja elävämpää esiintyjyyttä, on hengityksestä tietoiseksi tuleminen. Hengityksen avulla voimme yhdistää itsemme tunteisiin. Hengitys auttaa meitä keskittymään. Hengityksen avulla voimme samaistua – luontoon, toisiin ihmisiin, tarinoihin, näytelmiin, esittämiimme roolihahmoihin ja kanssanäyttelijöihin. Hengitys juurruttaa meidät tähän hetkeen.
Kirjallinen opinnäytetyöni Kohti energeettistä teatteria on tutkielma esiintyjän työn ja energian yhteydestä. Tämän työn avulla voi pyrkiä kohti elävämpää ja enemmän tunteita herättävää teatteria.
Fysiikan mukaan energia on ”voima, joka liikuttaa massaa”. Energian summa on vakio, energiaa ei synny eikä häviä. Kaikki elolliset olennot tarvitsevat energiaa voidakseen toimia. Kaikki elolliset olennot myös varastoivat energiaa.
Kiinalaisessa lääketieteessä sekä Ayurvedassa ( Intiassa syntynyt vanhin tunnetuin kokonaisvaltainen sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn järjestelmä) on käsite elämänenergia. Tämä energia tekee asioista, esineistä ja elollisista eläviä. Tämä elämänvoiman ja luovuuden alkulähde sijaitsee ihmisellä Harassa. Hara on hengityksen ja painopisteen keskus. Hara yhdistää ylä- ja alaruumiin.
Kehopsykoterapia tutkii ihmistä holistisesti. Ihminen on kokonaisuus ja osa luontoa, mikä meidän tulisi muistaa myös tehdessämme esitystaidetta. Millä tavoin voisimme hyödyntää tätä elämänenergiaa tehdessämme esitystaidetta?
Ensimmäinen askel kohti kokonaisvaltaisempaa itseyttä ja elävämpää esiintyjyyttä, on hengityksestä tietoiseksi tuleminen. Hengityksen avulla voimme yhdistää itsemme tunteisiin. Hengitys auttaa meitä keskittymään. Hengityksen avulla voimme samaistua – luontoon, toisiin ihmisiin, tarinoihin, näytelmiin, esittämiimme roolihahmoihin ja kanssanäyttelijöihin. Hengitys juurruttaa meidät tähän hetkeen.
Kirjallinen opinnäytetyöni Kohti energeettistä teatteria on tutkielma esiintyjän työn ja energian yhteydestä. Tämän työn avulla voi pyrkiä kohti elävämpää ja enemmän tunteita herättävää teatteria.