Sosiaalinen media osana vaateteollisuusyrityksen digitaalista markkinointia
Takala, Esa (2010)
Takala, Esa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911843
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli koota tilaajan käyttöön tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä osana yrityksen digitaalista markkinointia sekä avata digitaalisen markkinoinnin prosessia kehittämään ja tehostamaan yrityksessä toteutettavia tulevaisuuden markkinointitoimia. Tarkoituksena oli myös esimerkkien kautta antaa ehdotuksia siitä, mitä sosiaalista mediaa hyödyntävät ratkaisut voisivat työn tilaajan kohdalla olla. Työn kautta oli tarkoitus myös innostaa yrityksen henkilöstöä hyödyntämään tehokkaammin digitaalista markkinointia osana mallistojen kokonaismarkkinointia.
Työ toteutettiin vastaamaan yrityksessä koettuun tarpeeseen ja tavoitteeseen nostaa digitaalisen markkinoinnin käyttöä ja osaamista. Sen katsottiin toimivan hyödyllisenä tukena tulevaisuuden päätöksiä ja tulevien mallistojen markkinointia suunniteltaessa.
Kehityshankkeessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, verkkoartikkeleita sekä myös ammattiseminaareista hankittua tietoa. Myös tekijän markkinointiviestintäalan kokemuksen kautta saatu tieto pyrittiin hyödyntämään työssä. Näiden lisäksi tärkeässä roolissa oli työn tilaaja, jolta saatiin sekä kirjallista että tapaamisten ja haastattelun kautta tärkeää suusanallista tietoa työn taustaksi.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käyttöä avaava sekä esimerkein työn tilaajaa ohjeistava ja opastava tietokooste. Tietokoosteen jatkeena, opinnäytetyön luottamuksellisessa osiossa annetaan tilaajan brändiominaisuuksia ja
ydinviestejä noudattava ehdotus sosiaalisen median käyttöön. Varsinaiset työn tulokset tulevat mitä toivottavimmin ilmenemään digitaaliseen markkinointiin käytettävien investointien parempina tuottoina ja yrityksen henkilöstön kasvaneena sosiaalisen median osaamisena.
Kehityshankkeen tultua päätökseensä on toivottavaa, että työn tilaaja käynnistää organisaatiossa kehittäviä toimenpiteitä digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käytölle. Osaamista on kannattavaa viedä organisaatiossa eteenpäin sekä suunnitella, miten tätä nopeasti uudistuvaa ja kehittyvää viestinnän aluetta tullaan tulevaisuudessa systemaattisesti käyttämään, kouluttamaan ja organisoimaan.
Työ toteutettiin vastaamaan yrityksessä koettuun tarpeeseen ja tavoitteeseen nostaa digitaalisen markkinoinnin käyttöä ja osaamista. Sen katsottiin toimivan hyödyllisenä tukena tulevaisuuden päätöksiä ja tulevien mallistojen markkinointia suunniteltaessa.
Kehityshankkeessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, verkkoartikkeleita sekä myös ammattiseminaareista hankittua tietoa. Myös tekijän markkinointiviestintäalan kokemuksen kautta saatu tieto pyrittiin hyödyntämään työssä. Näiden lisäksi tärkeässä roolissa oli työn tilaaja, jolta saatiin sekä kirjallista että tapaamisten ja haastattelun kautta tärkeää suusanallista tietoa työn taustaksi.
Työn tuloksena syntyi digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käyttöä avaava sekä esimerkein työn tilaajaa ohjeistava ja opastava tietokooste. Tietokoosteen jatkeena, opinnäytetyön luottamuksellisessa osiossa annetaan tilaajan brändiominaisuuksia ja
ydinviestejä noudattava ehdotus sosiaalisen median käyttöön. Varsinaiset työn tulokset tulevat mitä toivottavimmin ilmenemään digitaaliseen markkinointiin käytettävien investointien parempina tuottoina ja yrityksen henkilöstön kasvaneena sosiaalisen median osaamisena.
Kehityshankkeen tultua päätökseensä on toivottavaa, että työn tilaaja käynnistää organisaatiossa kehittäviä toimenpiteitä digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käytölle. Osaamista on kannattavaa viedä organisaatiossa eteenpäin sekä suunnitella, miten tätä nopeasti uudistuvaa ja kehittyvää viestinnän aluetta tullaan tulevaisuudessa systemaattisesti käyttämään, kouluttamaan ja organisoimaan.