Avaintekijät asiakkaan ravintolavalintaan : case ravintola Pippurimylly
Saarinen, Kaisa; Sjöholm, Hanne (2010)
Saarinen, Kaisa
Sjöholm, Hanne
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060611561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060611561
Tiivistelmä
Tutkimustehtävämme on selvittää mitkä ovat ne avaintekijät, jotka ohjaavat asiakasta ravintolan valinnassa. Opinnäytetyön tavoite on esitellä neuvoja siihen, miten ravintola itse pystyy vaikuttamaan potentiaalisen asiakkaan ravintolavalintaan muun muassa mielikuvamarkkinoinnilla sekä mainettaan hyväksikäyttäen.
Case-yrityksenä toimii turkulainen ravintola Pippurimylly, jossa toteutettuun kyselyyn pohjaamme suuren osan tutkimustehtävään valitsemistamme aiheista. Näitä aiheita pyrimme katsomaan myös case-yrityksen kannalta. Kyselyn vastauksista ilmeni muun muassa se, että tutun henkilön suosittelu, toisin sanoen asiakkaan eteenpäin viemä mielikuva, oli suurin syy tulla ravintola Pippurimyllyyn ensimmäistä kertaa. Haastattelimme myös ravintola Pippurimyllyn ravintoloitsijaa Viljo Ravanttia, joka toi esiin yritysjohdon näkökulman samoista aiheista, joista asiakkailta oli kysytty. Hänen mukaansa asiakasta yritetään houkutella ravintolaan välittämällä mainoskuvalla haluttu tunnelma ravintolasta ja sen jälkeen esittelemällä haluttu ruokatuote.
Rajasimme tutkimustehtävämme koskemaan asiakkaan perusteita ravintolavalintaan varsinkin mielikuvien, mainonnan ja markkinoinnin näkökulmasta. Kolmena peruspilarina ovat markkinoinnin vaikutus mielikuviin, maineen ja brandin vaikutus menestykseen sekä kilpailuedun rakentaminen. Käsittelemme pääluvuissa aiheita ensin informaatiopohjaisesti, minkä jälkeen sovellamme tietoja case-yritykseen.
Case-yrityksenä toimii turkulainen ravintola Pippurimylly, jossa toteutettuun kyselyyn pohjaamme suuren osan tutkimustehtävään valitsemistamme aiheista. Näitä aiheita pyrimme katsomaan myös case-yrityksen kannalta. Kyselyn vastauksista ilmeni muun muassa se, että tutun henkilön suosittelu, toisin sanoen asiakkaan eteenpäin viemä mielikuva, oli suurin syy tulla ravintola Pippurimyllyyn ensimmäistä kertaa. Haastattelimme myös ravintola Pippurimyllyn ravintoloitsijaa Viljo Ravanttia, joka toi esiin yritysjohdon näkökulman samoista aiheista, joista asiakkailta oli kysytty. Hänen mukaansa asiakasta yritetään houkutella ravintolaan välittämällä mainoskuvalla haluttu tunnelma ravintolasta ja sen jälkeen esittelemällä haluttu ruokatuote.
Rajasimme tutkimustehtävämme koskemaan asiakkaan perusteita ravintolavalintaan varsinkin mielikuvien, mainonnan ja markkinoinnin näkökulmasta. Kolmena peruspilarina ovat markkinoinnin vaikutus mielikuviin, maineen ja brandin vaikutus menestykseen sekä kilpailuedun rakentaminen. Käsittelemme pääluvuissa aiheita ensin informaatiopohjaisesti, minkä jälkeen sovellamme tietoja case-yritykseen.