Psykoosipotilaiden perheiden kokemuksia psykoedukaatiosta
Paananen, Henna; Markkanen, Laura (2010)
Paananen, Henna
Markkanen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911913
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata psykoosipotilaiden perheiden kokemuksia
psykoedukaatiosta osastohoidon aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla
voidaan lisätä henkilökunnan tietoutta siitä, kuinka perheet kokevat psykoedukaation toteutumisen
ja miten he toivoisivat sitä kehitettävän. Tutkimustehtävämme oli: Millaisia kokemuksia
psykoosipotilaiden perheillä on psykoedukaatiosta osastohoidon aikana.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2010. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea (N=3) psykoosipotilaan
perheenjäsentä, jotka saivat tietoa tutkimuksesta sekä suullisesti että kirjeitse. Tutkimusaineisto
hankittiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineisto
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset käsittelevät ohjauksen elementtejä, ohjauksen toteutumista edistäviä asioita,
psykoedukatiivista vuorovaikutusta ja merkityksellinen ohjaus. Tutkimuksen mukaan
perheenjäsenet saivat vaihtelevasti ohjausta. Kaikki perheenjäsenet saivat ensimmäisen kerran
ohjausta akuuttivaiheessa. Kokemukset ohjauksesta olivat positiivisia, kuitenkin perheenjäsenet
toivat esille myös puutteellista ohjausta.
Tutkimuksen mukaan perheenjäsenet kehittäisivät tiedollista ohjausta lisäämällä omaa ja
henkilökunnan aktiivisuutta sekä panostamalla yksilöllisyyteen ja ohjauksen oikea-aikaisuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä perheiden huomioimista mielenterveys
hoitotyössä. Jatkotutkimushaasteena on hoitohenkilökunnan ja psykoosipotilaan näkökulman
selvittäminen psykoedukaation toteutumisesta osastohoitojakson aikana. Myös avohoidon
hoitohenkilökunnan, potilaiden ja heidän perheenjäsentensä kokemuksia psykoedukaatiosta voisi tutkia.
psykoedukaatiosta osastohoidon aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla
voidaan lisätä henkilökunnan tietoutta siitä, kuinka perheet kokevat psykoedukaation toteutumisen
ja miten he toivoisivat sitä kehitettävän. Tutkimustehtävämme oli: Millaisia kokemuksia
psykoosipotilaiden perheillä on psykoedukaatiosta osastohoidon aikana.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2010. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea (N=3) psykoosipotilaan
perheenjäsentä, jotka saivat tietoa tutkimuksesta sekä suullisesti että kirjeitse. Tutkimusaineisto
hankittiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimusaineisto
analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset käsittelevät ohjauksen elementtejä, ohjauksen toteutumista edistäviä asioita,
psykoedukatiivista vuorovaikutusta ja merkityksellinen ohjaus. Tutkimuksen mukaan
perheenjäsenet saivat vaihtelevasti ohjausta. Kaikki perheenjäsenet saivat ensimmäisen kerran
ohjausta akuuttivaiheessa. Kokemukset ohjauksesta olivat positiivisia, kuitenkin perheenjäsenet
toivat esille myös puutteellista ohjausta.
Tutkimuksen mukaan perheenjäsenet kehittäisivät tiedollista ohjausta lisäämällä omaa ja
henkilökunnan aktiivisuutta sekä panostamalla yksilöllisyyteen ja ohjauksen oikea-aikaisuuteen.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä perheiden huomioimista mielenterveys
hoitotyössä. Jatkotutkimushaasteena on hoitohenkilökunnan ja psykoosipotilaan näkökulman
selvittäminen psykoedukaation toteutumisesta osastohoitojakson aikana. Myös avohoidon
hoitohenkilökunnan, potilaiden ja heidän perheenjäsentensä kokemuksia psykoedukaatiosta voisi tutkia.