Effekten av traditionell marknadskommunikation i marknadsföringen av en Internettjänst : Praktikfall: Poptravel Oy:s marknadsföringsstrategi
Lindqvist, Katja Maria (2010)
Lindqvist, Katja Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061011949
Tiivistelmä
Huvudsyftet med detta arbete var att utreda vilken effekt olika traditionella marknadsföringssätt har i marknadsföringen av en Internettjänst. Undersökningen genomfördes med tanke på Poptravel Oy:s marknadsföringsstrategi. Delsyften var att redogöra för om marknadsföringen har en större påverkan på Internet eller i en konkret fysisk omgivning och om ett företag kan driva en framgångsrik verksamhet genom att marknadsföra sig endast på Internet. Poptravel Oy driver en portal för prisjämförelse på Internet och problemområdet utgjordes av att man på företaget var omedveten om betydelsen av den traditionella marknadsföring som utgör en del av marknadsföringsstrategin.
Teoridelen är uppdelad i två delar som består av marknadsföring samt konsumentbeteende. I marknadsföringsdelen behandlas såväl den så kallade traditionella marknadsföringen som marknadsföring på Internet och marknadskommunikationen i allmänhet.
I undersökningen användes den kvantitativa forskningsmetoden och respondenternas antal var 1029. Undersökningen genomfördes med hjälp av en webbenkät som fanns tillgänglig på Poptravels webbsida under tiden 11.3–19.3. Vid sidan om den huvudsak-liga undersökningen användes även en pappersenkät som delades ut i april 2010.
Det mest betydande resultatet av undersökningen var att den traditionella marknadsföringen har en betydelse än idag – även i marknadsföringen av en elektronisk tjänst. Marknadsföringen anses vara mest pålitlig utanför Internet. Enligt resultaten är det är mest lönsamt för Poptravel att marknadsföra sig på Internet, men den traditionella marknadsföringen skapar ett mervärde och en bredare kundgrupp för företaget. The main aim of this thesis was to find out the impact of traditional marketing when mar-keting an Internet service. The research was made according to Poptravel Oy:s marketing strategy. One side purpose was to find out if marketing creates more reliability on the In-ternet or outside of the Internet and if a company can operate successfully when market-ing itself only on the Internet. Poptravel Oy preserves a portal for price comparison on the Internet and the main problem area for this research was the unawareness of the effects of the traditional marketing methods which Poptravel use.
The theory part is divided in two parts, which consists of marketing and consumer beha-vior. The marketing-part contains market communication, traditional and Internet market-ing.
The method used for the survey of the research is quantitative and the survey gave 1029 responses. The research was made with an electronic survey, which could be found on Poptravels webpage from 3rd of April .until 19th of April 2010. There was also a paper version of the survey that was handed out during April 2010.
The most significant result of this research was that the traditional marketing has an im-portance also in the marketing of an electronic service. The research told that information is most reliable outside the Internet. For Poptravel marketing on the Internet is most prof-itable, but the traditional marketing creates more value for the company and also a large versatility of customers.
Teoridelen är uppdelad i två delar som består av marknadsföring samt konsumentbeteende. I marknadsföringsdelen behandlas såväl den så kallade traditionella marknadsföringen som marknadsföring på Internet och marknadskommunikationen i allmänhet.
I undersökningen användes den kvantitativa forskningsmetoden och respondenternas antal var 1029. Undersökningen genomfördes med hjälp av en webbenkät som fanns tillgänglig på Poptravels webbsida under tiden 11.3–19.3. Vid sidan om den huvudsak-liga undersökningen användes även en pappersenkät som delades ut i april 2010.
Det mest betydande resultatet av undersökningen var att den traditionella marknadsföringen har en betydelse än idag – även i marknadsföringen av en elektronisk tjänst. Marknadsföringen anses vara mest pålitlig utanför Internet. Enligt resultaten är det är mest lönsamt för Poptravel att marknadsföra sig på Internet, men den traditionella marknadsföringen skapar ett mervärde och en bredare kundgrupp för företaget.
The theory part is divided in two parts, which consists of marketing and consumer beha-vior. The marketing-part contains market communication, traditional and Internet market-ing.
The method used for the survey of the research is quantitative and the survey gave 1029 responses. The research was made with an electronic survey, which could be found on Poptravels webpage from 3rd of April .until 19th of April 2010. There was also a paper version of the survey that was handed out during April 2010.
The most significant result of this research was that the traditional marketing has an im-portance also in the marketing of an electronic service. The research told that information is most reliable outside the Internet. For Poptravel marketing on the Internet is most prof-itable, but the traditional marketing creates more value for the company and also a large versatility of customers.