Konsulenttipäivien vaikutus tuotteen myyntilukuihin
Reinikainen, Maiju (2010)
Reinikainen, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten konsulenttipäivät vaikuttavat tuotteen myyntilukuihin konsulenttipäivänä, ja jääkö myynti koholleen myös viikko konsulenttipäivän jälkeen. Opin-näytetyössä tutkittiin myymälöistä saatujen myyntilukujen avulla myynnin muutoksia konsulenttipäivältä ja viikko sen jälkeen, kun vertailukohtana olivat viikko ennen konsulenttipäivää saadut myyntiluvut. Tutkimuksen tulokset toimitettiin Markkinointitoimisto Johdin Oy:n käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Määrällinen tutkimus antoi mahdollisuuden yleistää tutkittavaa ilmiötä. Näin tulokset saatiin prosentuaaliseen muotoon hyvin yksinkertaisesti. Tiedonkeruumenetelmänä toimi puhelinhaastattelu, sillä se osoit-tautui varmimmaksi tavaksi saada tarvittava aineisto myymälöistä. Aineistona toimivat myyntiluvut kolmelta eri päivältä, joita käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Opinnäytetyössä haastateltiin 41:tä myymälää neljästä tuotteesta. Tutkimuksen tuloksia oli helppo verrata, sillä konsulenttipäivät olivat pituudeltaan yhtä pitkiä ja konsulenttipäivän myyntilukuja verrattiin aina edeltävän ja seuraavan vastaavan viikonpäivän myyntilukuihin.
Tutkimustulosten perusteella konsulenttipäivien vaikutus tuotteen myyntilukuihin on huomattava. Myynti kasvoi konsulenttipäivänä keskimäärin + 488 % verrattuna edeltävän viikon saman viikonpäi-vän myyntiin. Tuotteiden myynti jäi myös keskimäärin + 13 % koholleen viikko konsulenttipäivän jälkeen, kun myyntiä verrataan viikko ennen konsulenttipäivää saman viikonpäivän myyntiin. Hajon-taa myynnin kasvun suhteen oli kuitenkin paljon viikko konsulenttipäivän jälkeen. Myynti jäi huo-noimmillaan vain + 1 % koholleen, kun taas parhaimmassa tapauksessa jopa + 57 % koholleen. Opin-näytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että konsulenttipäivät todella kasvattavat myyntiä niin konsulenttipäivänä kuin sen jälkeenkin. Vastaavanlainen tutkimus antaa hyvän välineen tutkia kon-sulenttipäivien tehoa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Määrällinen tutkimus antoi mahdollisuuden yleistää tutkittavaa ilmiötä. Näin tulokset saatiin prosentuaaliseen muotoon hyvin yksinkertaisesti. Tiedonkeruumenetelmänä toimi puhelinhaastattelu, sillä se osoit-tautui varmimmaksi tavaksi saada tarvittava aineisto myymälöistä. Aineistona toimivat myyntiluvut kolmelta eri päivältä, joita käsiteltiin tilastollisin menetelmin. Opinnäytetyössä haastateltiin 41:tä myymälää neljästä tuotteesta. Tutkimuksen tuloksia oli helppo verrata, sillä konsulenttipäivät olivat pituudeltaan yhtä pitkiä ja konsulenttipäivän myyntilukuja verrattiin aina edeltävän ja seuraavan vastaavan viikonpäivän myyntilukuihin.
Tutkimustulosten perusteella konsulenttipäivien vaikutus tuotteen myyntilukuihin on huomattava. Myynti kasvoi konsulenttipäivänä keskimäärin + 488 % verrattuna edeltävän viikon saman viikonpäi-vän myyntiin. Tuotteiden myynti jäi myös keskimäärin + 13 % koholleen viikko konsulenttipäivän jälkeen, kun myyntiä verrataan viikko ennen konsulenttipäivää saman viikonpäivän myyntiin. Hajon-taa myynnin kasvun suhteen oli kuitenkin paljon viikko konsulenttipäivän jälkeen. Myynti jäi huo-noimmillaan vain + 1 % koholleen, kun taas parhaimmassa tapauksessa jopa + 57 % koholleen. Opin-näytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että konsulenttipäivät todella kasvattavat myyntiä niin konsulenttipäivänä kuin sen jälkeenkin. Vastaavanlainen tutkimus antaa hyvän välineen tutkia kon-sulenttipäivien tehoa.