Marknadsplanering : Inom ett litet turismföretag
Nylander, Astrid (2010)
Nylander, Astrid
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112018
Tiivistelmä
Detta arbete är en marknadsplan för Westerby Gård i Ingå, Västra Nyland. Gården härstammar från 1500-talet och fungerar idag som ett restaurang-, konferens- och hotellkomplex.
Syftet med detta arbete är att utveckla en marknadsplan för Westerby Gård. I fokus för planen ligger det nybyggda gårdshotellet. Planens syfte är att öka beläggningsgraden för gårdshotellet såväl på lång som på kort sikt. Planen ska fungera som en botten för företagets marknadsplanering även i framtiden.
Jag har i mitt arbete valt att använda mig av en kvalitativ forskningsmetod. Tillvägagångssättet har varit såväl ostrukturerade som semi-strukturerade intervjuer. Jag har intervjuat en av företagarna på Westerby Gård, Jeanette Bäckström, företagets marknadsförare Nina Rosenström samt Lena Berglund på NMC Termonova. Intervjuobjekten har jag valt ut för att uppnå en möjligast stor variation i datainsamlingen och samtidigt skapa mig en bild ur flera olika synvinklar.
Jag har i mitt arbete valt att följa Albertssons & Lundqvists modell för marknadsplanering och tillämpa den tillsammans med Kotler m.fl:s modell på Westerby Gårds gårdshotell. Därtill har jag beaktat Witt & Moutinhos riktlinjer för marknadsplanering inom små företag. Ur dessa modeller har jag plockat det jag ansett viktigast för utvecklandet av en marknadsplan för ett litet turismföretag. På basen av detta har jag sammanfattat en marknadsplan samt en kampanjplan, specifikt utvecklade och anpassade för att höja beläggningsgraden för Westerby Gårds gårdshotell såväl på lång som på kort sikt. This project is a marketing plan for Westerby Gård in Ingå, Västra Nyland. The property originates from the 16th century and is now days used as a restaurant-, conference- and hotel complex.
The intention of this project is to develop a marketing plan for Westerby Gård. The focal point of this marketing plan is the yard hotel, built in 2008. The plan aims to increase the occupancy level both long and short term. The intention furthermore is that this plan should be used as a base for future marketing planning at Westerby Gård.
In my research I have used a qualitative research method. I have performed both non-structured as well as semi-structured interviews. I have interviewed one of the entrepreneurs at Westerby Gård, Jeanette Bäckström, the marketer Nina Rosenström and Lena Berglund at NMC Termonova. The subjects for my interviews were selected in order to accomplish a perspective as wide as possible for my research.
I have used Albertsson’s & Lundqvist’s model on marketing planning and applied this one together with Kotler’s & al. model on the yard hotel at Westerby Gård. Furthermore I have taken Witt & Moutinho’s guidelines for marketing planning in a small business into account. From these models I have picked the most essential parts for developing a marketing plan in a small hospitality business. Based on this I have summarized a marketing plan and a campaign plan, specifically developed in order to increase the occupancy level for the yard hotel at Westerby Gård both long and short term.
Syftet med detta arbete är att utveckla en marknadsplan för Westerby Gård. I fokus för planen ligger det nybyggda gårdshotellet. Planens syfte är att öka beläggningsgraden för gårdshotellet såväl på lång som på kort sikt. Planen ska fungera som en botten för företagets marknadsplanering även i framtiden.
Jag har i mitt arbete valt att använda mig av en kvalitativ forskningsmetod. Tillvägagångssättet har varit såväl ostrukturerade som semi-strukturerade intervjuer. Jag har intervjuat en av företagarna på Westerby Gård, Jeanette Bäckström, företagets marknadsförare Nina Rosenström samt Lena Berglund på NMC Termonova. Intervjuobjekten har jag valt ut för att uppnå en möjligast stor variation i datainsamlingen och samtidigt skapa mig en bild ur flera olika synvinklar.
Jag har i mitt arbete valt att följa Albertssons & Lundqvists modell för marknadsplanering och tillämpa den tillsammans med Kotler m.fl:s modell på Westerby Gårds gårdshotell. Därtill har jag beaktat Witt & Moutinhos riktlinjer för marknadsplanering inom små företag. Ur dessa modeller har jag plockat det jag ansett viktigast för utvecklandet av en marknadsplan för ett litet turismföretag. På basen av detta har jag sammanfattat en marknadsplan samt en kampanjplan, specifikt utvecklade och anpassade för att höja beläggningsgraden för Westerby Gårds gårdshotell såväl på lång som på kort sikt.
The intention of this project is to develop a marketing plan for Westerby Gård. The focal point of this marketing plan is the yard hotel, built in 2008. The plan aims to increase the occupancy level both long and short term. The intention furthermore is that this plan should be used as a base for future marketing planning at Westerby Gård.
In my research I have used a qualitative research method. I have performed both non-structured as well as semi-structured interviews. I have interviewed one of the entrepreneurs at Westerby Gård, Jeanette Bäckström, the marketer Nina Rosenström and Lena Berglund at NMC Termonova. The subjects for my interviews were selected in order to accomplish a perspective as wide as possible for my research.
I have used Albertsson’s & Lundqvist’s model on marketing planning and applied this one together with Kotler’s & al. model on the yard hotel at Westerby Gård. Furthermore I have taken Witt & Moutinho’s guidelines for marketing planning in a small business into account. From these models I have picked the most essential parts for developing a marketing plan in a small hospitality business. Based on this I have summarized a marketing plan and a campaign plan, specifically developed in order to increase the occupancy level for the yard hotel at Westerby Gård both long and short term.