Isännöintitoimiston asiakastyytyväisyyden tutkimus
Ylävuo, Markus (2019)
Ylävuo, Markus
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää isännöintipalveluja tarjoavan kohdeyrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä isännöintipalveluja kohtaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi isännöintipalveluja tarjoava yritys, joka lopulta halusi pysyä nimettömänä ja josta opinnäytetyössä käytetään nimeä kohdeyritys tai yritys X. Kohdeyrityksen asiakkaita ovat sen isännöimät asunto-osakeyhtiöt, jotka pitävät sisällään yhtiön osakkaat sekä asukkaat. Kohdeyrityksen asiakkaille annettiin mahdollisuus osallistua asiakastyytyväisyyskyselyyn sähköisen kyselylomakkeen kautta, johon oli mahdollisuus osallistua annetun määräajan kuluessa yhden kerran. Kyselylomake kysymyksineen toteutettiin pääosin kohdeyrityksen toiveiden mukaisesti.
Hankkeen päämäärä oli suorittaa kvalitatiivinen tutkimus saatujen asiakastyytyväisyystulosten pohjalta. Tarkoituksena oli vertailla saatuja tuloksia asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneiden osakkeenomistajien, asukkaiden sekä taloyhtiöiden hallitukseen kuuluvien kesken.
Tutkimuksen tulosten analysointi selvitti, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä kohdeyrityksen tarjoamiin perustoimintoihin, kuten asiakaspalveluun, luotettavuuteen sekä taloyhtiön tekniseen toimivuuteen. Negatiivista palautetta kohdeyritys sai esimerkiksi viestinnän toimivuuden osalta. Asiakastyytyväisyyden selvittämisen tuloksista on kohdeyrityksen sekä mui-den isännöintialan toimijoiden mahdollista hyötyä kehittämällä toimintaansa saatujen tulosten pohjalta.
Hankkeen päämäärä oli suorittaa kvalitatiivinen tutkimus saatujen asiakastyytyväisyystulosten pohjalta. Tarkoituksena oli vertailla saatuja tuloksia asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneiden osakkeenomistajien, asukkaiden sekä taloyhtiöiden hallitukseen kuuluvien kesken.
Tutkimuksen tulosten analysointi selvitti, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä kohdeyrityksen tarjoamiin perustoimintoihin, kuten asiakaspalveluun, luotettavuuteen sekä taloyhtiön tekniseen toimivuuteen. Negatiivista palautetta kohdeyritys sai esimerkiksi viestinnän toimivuuden osalta. Asiakastyytyväisyyden selvittämisen tuloksista on kohdeyrityksen sekä mui-den isännöintialan toimijoiden mahdollista hyötyä kehittämällä toimintaansa saatujen tulosten pohjalta.