Soitonopettaja, jaksatko työssäsi?
Ojala, Tuija (2010)
Ojala, Tuija
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060211297
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli soitonopettajan työhyvinvointi ja työssäjaksaminen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat soitonopettajan työssä suurimmat uhkatekijät ja miten niitä voi ennaltaehkäistä. Pohdin asiaa aikaisempien tutkimustietojen sekä oman työni ja kokemuksieni avulla.
Olennaiseksi osaksi uran hallintaa nousivat stressi ja motivaatio. Tarkastelin työssäni stressiä aiheuttavia tekijöitä, jaksamisen edellytyksiä sekä toipumisen ja ennaltaehkäisemisen kannalta keskeisiä asioita.
Soitonopettajan työssä jaksaminen osoittautui hyvin monipuoliseksi ja laajaksi alueeksi. Motivaatiota tukevat hyvät työskentelyolosuhteet, työympäristön viihtyvyys ja toimivuus sekä monipuolinen huolenpito itsestä, mikä myös ehkäisee stressiä. Myös työstä saadut tulokset motivoivat, vaikka ne useimmiten näkyvät vasta pitemmällä ajanjaksolla.
Stressiä vähentää erityisesti hyvä ammatillinen vuorovaikutus niin opetustilanteessa kuin koko työyhteisössä sekä vanhempien kanssa. Hyvät vuorovaikutustaidot vahvistavat omaa persoonaa työvälineenä sekä vähentävät erilaisia kilpailutilanteita. Ratkaisu työaikaongelmaan voisi olla soitonopetuksen vieminen peruskoulun tai lukion yhteyteen. Stressitekijöiden vähentämiseksi koulutusta voisi monipuolistaa tuomalla esille soitonopettajan erilaisia rooleja ja tilanteita, joissa voi esiintyä ongelmia.
Työprosessin aikana nousi esille uusia ideoita tutkimuksen kohteiksi ratkaisuja pohtiessa; erityisoppilaat soitonopetuksessa ja soitonopetuksen integroiminen perusopetukseen, tai tutkimus soitonopettajan ammatillisesta vuorovaikutuksesta ja siinä ilmenevistä mahdollisista ristiriidoista ja niiden syistä.
Olennaiseksi osaksi uran hallintaa nousivat stressi ja motivaatio. Tarkastelin työssäni stressiä aiheuttavia tekijöitä, jaksamisen edellytyksiä sekä toipumisen ja ennaltaehkäisemisen kannalta keskeisiä asioita.
Soitonopettajan työssä jaksaminen osoittautui hyvin monipuoliseksi ja laajaksi alueeksi. Motivaatiota tukevat hyvät työskentelyolosuhteet, työympäristön viihtyvyys ja toimivuus sekä monipuolinen huolenpito itsestä, mikä myös ehkäisee stressiä. Myös työstä saadut tulokset motivoivat, vaikka ne useimmiten näkyvät vasta pitemmällä ajanjaksolla.
Stressiä vähentää erityisesti hyvä ammatillinen vuorovaikutus niin opetustilanteessa kuin koko työyhteisössä sekä vanhempien kanssa. Hyvät vuorovaikutustaidot vahvistavat omaa persoonaa työvälineenä sekä vähentävät erilaisia kilpailutilanteita. Ratkaisu työaikaongelmaan voisi olla soitonopetuksen vieminen peruskoulun tai lukion yhteyteen. Stressitekijöiden vähentämiseksi koulutusta voisi monipuolistaa tuomalla esille soitonopettajan erilaisia rooleja ja tilanteita, joissa voi esiintyä ongelmia.
Työprosessin aikana nousi esille uusia ideoita tutkimuksen kohteiksi ratkaisuja pohtiessa; erityisoppilaat soitonopetuksessa ja soitonopetuksen integroiminen perusopetukseen, tai tutkimus soitonopettajan ammatillisesta vuorovaikutuksesta ja siinä ilmenevistä mahdollisista ristiriidoista ja niiden syistä.