Dialoginen toimintaote psykiatrisessa hoitotyössä
Hilli, Pasi (2019)
Hilli, Pasi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja arvioida tavallisesti opetukseen liitetyn dialogisen toimintaotteen ilmenemistä ja käyttöä psykiatrisessa hoitotyössä. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta dialogin käytöstä ja luoda käytännöllisiä periaatteita sen soveltamiseen mielenterveystyöhön.
Opinnäytetyössä hyödynnetään dialogiaan liittyvää teoriaa, sen soveltamista mielenterveystyöhön sekä työn tekemiseen liittyviä taustoja ja tutkimuksellista näkökulmaa. Helena Aarnion kuvaamaan dialogiseen toimintaotteeseen sisältyy pysähtyminen ja keskittyminen, puheen sanatarkka kuuntelu, omien ennakkokäsitysten tiedostaminen, viivyttely ja symmetrinen osallistuminen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Visalan sairaalassa työskennellyttä psykiatrisen alan työntekijää. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksissa esitellään laajasti hoitotyön ammattilaisten näkemyksiä dialogisen toimintaotteen soveltamisesta mielenterveystyöhön ja haastattelujen analysoinnin johtopäätökset.
Dialoginen toimintaote osoittautui psykiatrisessa hoitotyössä käytännölliseksi menetelmäksi, jonka eri osa-alueita haastattelemani hoitotyöntekijät ovat omalla tavallaan käyttäneet työssään. Työssä ei havaittu dialogisen toimintaotteen periaatteiden olevan ristiriidassa hoitotyön arvojen ja päämäärien kanssa, vaan dialoginen syventää hoitotyötä ja antaa selkeän työkalun potilaan ongelmien lähestymiselle inhimillisellä ja luonnollisella tavalla. Se auttaa tekemään oikeita päätöksiä ja suuntaamaan hoitotyön voimavaroja oikeaan kohteeseen sekä selkeyttää työyhteisön toimintaa.
Tutkimuskysymyksellä saadut tulokset toimivat pohjana dialogisen työmuodon kehittämisessä opinnäytetyön kohdeympäristössä nuorten ryhmämuotoisessa mielenterveystyössä, mutta ovat täysin sovellettavissa muihin psykiatrisen alan hoitoympäristöihin. Dialoginen toimintaote kehittää psykiatrista hoitotyötä työntekijän henkilökohtaisella, että työryhmän tasolla ja toimii osaamisen kehittämisen välineenä.
Opinnäytetyössä hyödynnetään dialogiaan liittyvää teoriaa, sen soveltamista mielenterveystyöhön sekä työn tekemiseen liittyviä taustoja ja tutkimuksellista näkökulmaa. Helena Aarnion kuvaamaan dialogiseen toimintaotteeseen sisältyy pysähtyminen ja keskittyminen, puheen sanatarkka kuuntelu, omien ennakkokäsitysten tiedostaminen, viivyttely ja symmetrinen osallistuminen.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Visalan sairaalassa työskennellyttä psykiatrisen alan työntekijää. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksissa esitellään laajasti hoitotyön ammattilaisten näkemyksiä dialogisen toimintaotteen soveltamisesta mielenterveystyöhön ja haastattelujen analysoinnin johtopäätökset.
Dialoginen toimintaote osoittautui psykiatrisessa hoitotyössä käytännölliseksi menetelmäksi, jonka eri osa-alueita haastattelemani hoitotyöntekijät ovat omalla tavallaan käyttäneet työssään. Työssä ei havaittu dialogisen toimintaotteen periaatteiden olevan ristiriidassa hoitotyön arvojen ja päämäärien kanssa, vaan dialoginen syventää hoitotyötä ja antaa selkeän työkalun potilaan ongelmien lähestymiselle inhimillisellä ja luonnollisella tavalla. Se auttaa tekemään oikeita päätöksiä ja suuntaamaan hoitotyön voimavaroja oikeaan kohteeseen sekä selkeyttää työyhteisön toimintaa.
Tutkimuskysymyksellä saadut tulokset toimivat pohjana dialogisen työmuodon kehittämisessä opinnäytetyön kohdeympäristössä nuorten ryhmämuotoisessa mielenterveystyössä, mutta ovat täysin sovellettavissa muihin psykiatrisen alan hoitoympäristöihin. Dialoginen toimintaote kehittää psykiatrista hoitotyötä työntekijän henkilökohtaisella, että työryhmän tasolla ja toimii osaamisen kehittämisen välineenä.