Potilaan seuranta ja hoito heräämössä : Verkko-oppimateriaali hoitotyön opiskelijoille
Temonen, Nella (2019)
Temonen, Nella
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä heräämöhoitotyötä käsittelevää verkko-oppimateriaalia hoitotyön keskivaiheen opiskelijoille. Sen tavoitteena oli lisätä hoitotyön keskivaiheen opiskelijoiden tietämystä heräämöhoidon kokonaisuudesta erityisesti perus-elintoimintojen tarkkailun sekä kivun ja pahoinvoinnin seurannan ja hoidon osalta. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää mitä heräämöhoito on ja mitkä ovat potilaan heräämövaiheen seurannan ja hoidon keskeisimpiä osa-alueita. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu, jolle työn tuotos toteutettiin. Opinnäytetyö on rakenteeltaan toiminnallinen ja se on laadittu kaksivaiheisesti. Työn lopullinen sisältö koostuu raportista sekä verkko-oppimateriaalin muodossa toteutetusta lopputuotteesta. Opinnäytetyössä käytetyn aineiston valinnassa käytettiin tieteellisiä sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Työssä käytetyt tieteelliset tutkimukset haettiin pääasiassa kansainvälisistä lähteistä kuten EBSCO, Cinahl-, Medic- ja Pubmed- tietokannoista. Muita ensisijaisia lähteitä olivat kansalliset suositukset heräämöhoitotyöstä.
Opinnäytetyön aiheen laajuuden vuoksi sen sisällössä käsitellään heräämössä tapahtuvan seurannan ja hoidon yleispiirteitä, joista keskeisimpiä ovat aikuispotilaan yleisanestesian jälkeinen vitaalielintoimintojen tarkkailu sekä kivun ja pahoinvoinnin seuranta ja hoito. Opinnäytetyössä ei käsitellä erityisryhmien kuten lasten, iäkkäiden, tehohoitopotilaiden ja monisairaiden välitöntä leikkauksen jälkeistä hoitoa. Kivun lääkehoidon osio käsittelee kivun hoitoa WHO:n porrasteisen kivunhoidon mallin mukaisesti. Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyössä ei käsitellä puudutteiden avulla toteutettavaa kivun hoitoa.
Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena on verkkokurssin sisällön monipuolistaminen. Verkko-oppimateriaaliin voisi tulevaisuudessa lisätä tietoa puudutteiden avulla toteutettavista kivunhoidon menetelmistä sekä potilaan psykososiaalisesta tukemisesta ja kohtaamisesta heräämössä. Opinnäytetyön pedagoginen laatu ja käytettävyys tulevat tarvitsemaan lisäselvitystä sekä mahdollista jatkokehitystä. Oppimateriaalin laadun varmistamiseksi sen lopulliset sisällölliset oikeudet sekä muokkausoikeudet luovutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön koulutuksesta vastaaville opettajille. Verkko-oppimateriaalin laadun arviointia on mahdollista tehdä esimerkiksi haastattelemalla opiskelijoita siitä kuinka hyödyllisenä he kokevat oppimateriaalin sisällön.
Opinnäytetyön aiheen laajuuden vuoksi sen sisällössä käsitellään heräämössä tapahtuvan seurannan ja hoidon yleispiirteitä, joista keskeisimpiä ovat aikuispotilaan yleisanestesian jälkeinen vitaalielintoimintojen tarkkailu sekä kivun ja pahoinvoinnin seuranta ja hoito. Opinnäytetyössä ei käsitellä erityisryhmien kuten lasten, iäkkäiden, tehohoitopotilaiden ja monisairaiden välitöntä leikkauksen jälkeistä hoitoa. Kivun lääkehoidon osio käsittelee kivun hoitoa WHO:n porrasteisen kivunhoidon mallin mukaisesti. Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyössä ei käsitellä puudutteiden avulla toteutettavaa kivun hoitoa.
Opinnäytetyön jatkokehitysehdotuksena on verkkokurssin sisällön monipuolistaminen. Verkko-oppimateriaaliin voisi tulevaisuudessa lisätä tietoa puudutteiden avulla toteutettavista kivunhoidon menetelmistä sekä potilaan psykososiaalisesta tukemisesta ja kohtaamisesta heräämössä. Opinnäytetyön pedagoginen laatu ja käytettävyys tulevat tarvitsemaan lisäselvitystä sekä mahdollista jatkokehitystä. Oppimateriaalin laadun varmistamiseksi sen lopulliset sisällölliset oikeudet sekä muokkausoikeudet luovutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun perioperatiivisen hoitotyön koulutuksesta vastaaville opettajille. Verkko-oppimateriaalin laadun arviointia on mahdollista tehdä esimerkiksi haastattelemalla opiskelijoita siitä kuinka hyödyllisenä he kokevat oppimateriaalin sisällön.