Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kansainvälinen yritysbrändi tuttujen tuotteiden takana – Sanofi Oy:n tunnettuus- ja mielikuvatutkimus

Mäntymäki, Julia (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Julia Mäntymäki.pdf (1.516Mt)
Lataukset: 


Mäntymäki, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024170
Tiivistelmä
Brändeillä eli mielikuvilla on yrityksille yhä suurempi merkitys, sillä niiden perusteella syntyvät kaikki ostopäätökset. Brändin tunnettuus puolestaan on edellytys sille, että brändi voi päätyä asiakkaan ostoharkintaan. Tässä opinnäytetyössä yritysbrändin tunnettuutta ja brändiin liittyviä mielikuvia tarkastellaan toimeksiantajayrityksen, Sanofi Oy:n, näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa keskitytään brändi-identiteetin sekä tavoitemielikuvan merkitykseen brändin rakentamisessa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Sanofi tunnetaan ja minkälaisia mielikuvia yritykseen liitetään Suomen apteekkien työntekijöiden keskuudessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää yritysbrändin kehittämiseen sekä tunnettuuden kasvattamiseen. Lisäksi tavoitteena oli kerätä tietoa apteekkien työntekijöiden tyytyväisyydestä Sanofin käyttämiin viestinnän kanaviin.

Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake. Kysely lähetettiin Webropol-ohjelmalla sähköisesti 796 vastaanottajalle. Kysely oli auki kahden viikon ajan marras-joulukuun 2018 vaihteessa. Vastauksia saatiin 82 eli vastausprosentti oli 10 %. Aineisto analysoitiin MS Excel - ja SPSS-ohjelmaa käyttäen.

Tutkimustulokset osoittavat, että Sanofin tunnettuus suhteessa sen ydinkilpailijoihin on keskimäärin vähäisempää. Sanofi yrityksenä tunnetaan myös selvästi heikommin kuin sen tuotebrändit. Tuotekategorioista erityisen hyvin vastaajat tunsivat allergialääkkeet, diabeteslääkkeet ja rokotteet. Aineistosta käy ilmi, että Sanofin yritysbrändi mielletään paitsi kansainvälisenä, myös etäisenä ja ulkomaalaisena. Kuitenkin Sanofiin liitettiin myös mielikuvat laadusta ja luotettavuudesta. Tiedonsaantikanavia koskevissa tutkimustuloksissa korostui vastaajien toive saada tietoa myyntiedustajalta sekä koulutuksista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste