”Mukava saada jotain kättäpitempää äännepulmiin” : Äänteellistä kehitystä tukeva peli- ja leikkikansio perhepäivähoitoon
Sonne, Jenni (2019)
Sonne, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024181
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvatuksessa työskentelevien perhepäivähoitajien tietämystä ja kokemusta varhaislapsuuden kielen kehityksen, erityisesti äänteellisen kehityksen osa-alueen tukemisesta. Tavoitteena oli tuottaa työväline perhepäivähoitajille, joka olisi liitettävissä perhepäivähoidon arjen pedagogiikkaan ohjattaessa lapsiryhmiä. Konkreettisena tuotoksena syntyi peli- ja leikkikansio, jonka avulla perhepäivähoitajat voivat tukea varhaislapsuuden äänteellistä kehitystä. Peli- ja leikkikansion käyttöönottamiseksi pidettiin perehdytys perhepäivähoitajille.
Palautetta kerättiin laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä, kyselyllä, ennustamaan peli- ja leikkikansion käyttöönotettavuutta perhepäivähoitajien työssä sekä kehittämään peli- ja leikkikansion sisältöä. Kerätty aineisto analysoitiin sekä määrällisellä että laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulokset osoittavat peli- ja leikkikansion soveltuvuuden perhepäivähoidon arjen toimintatuokioille käytettäväksi koko ryhmän kanssa, pareittain ohjaajan ja lapsen välillä, lapset voivat pelata keskenään tai lapsi voi pelata yksin. Lisäksi pelejä voidaan pelata lasten ikätasoisesti tai yksilöllisesti lapsen tarpeita tukien. Tulokset osoittivat, että esteitä peli- ja leikkikansion käytölle olivat esimerkiksi lapsen arkuus ja oppimisen pulmat, rauhallisen ajan puuttuminen sekä aikuisen antama huono mallintaminen ääntämisestä. Kehittämisehdotuksina nousi muutaman pelin kuvakorttien koon suurentaminen sekä toivottiin pelien olevan mahdollisimman toiminnallisia. Saadun palautteen pohjalta peli- ja leikkikansio muokattiin lopulliseen muotoonsa. Johtopäätöksenä voidaan todeta peli- ja leikkikansion toimivan pedagogisena työvälineenä ja siten tukevan varhaislapsuuden kielen kehitystä, erityisesti äänteellisen kehityksen osa-aluetta, perhepäivähoidossa.
Palautetta kerättiin laadullisilla ja määrällisillä tutkimusmenetelmillä, kyselyllä, ennustamaan peli- ja leikkikansion käyttöönotettavuutta perhepäivähoitajien työssä sekä kehittämään peli- ja leikkikansion sisältöä. Kerätty aineisto analysoitiin sekä määrällisellä että laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulokset osoittavat peli- ja leikkikansion soveltuvuuden perhepäivähoidon arjen toimintatuokioille käytettäväksi koko ryhmän kanssa, pareittain ohjaajan ja lapsen välillä, lapset voivat pelata keskenään tai lapsi voi pelata yksin. Lisäksi pelejä voidaan pelata lasten ikätasoisesti tai yksilöllisesti lapsen tarpeita tukien. Tulokset osoittivat, että esteitä peli- ja leikkikansion käytölle olivat esimerkiksi lapsen arkuus ja oppimisen pulmat, rauhallisen ajan puuttuminen sekä aikuisen antama huono mallintaminen ääntämisestä. Kehittämisehdotuksina nousi muutaman pelin kuvakorttien koon suurentaminen sekä toivottiin pelien olevan mahdollisimman toiminnallisia. Saadun palautteen pohjalta peli- ja leikkikansio muokattiin lopulliseen muotoonsa. Johtopäätöksenä voidaan todeta peli- ja leikkikansion toimivan pedagogisena työvälineenä ja siten tukevan varhaislapsuuden kielen kehitystä, erityisesti äänteellisen kehityksen osa-aluetta, perhepäivähoidossa.