FWB-kantakirjan markkinatutkimus
Valtonen, Johanna (2019)
Valtonen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024210
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää markkinatutkimuksen avulla, kuinka suomalaista lämminveristä ratsuhevosta, eli FWB:tä, voitaisiin markkinoida paremmin Suomessa ja ulkomailla, sekä kuinka rodun brändiä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Suomen Hippos ry. Työssä myös tutkitaan viiden eri eurooppalaisen ratsuhevoskantakirjan toimintaa, sekä niiden käyttämiä markkinoinnin ja brändäyksen keinoja.
Markkinatutkimuksen menetelmänä käytettiin avointa kyselytutkimusta verkossa. Se oli suunnattu FWB-hevosen kasvattajille, omistajille, kilparatsastajille, valmentajille ja ratsuttajille. Kysely oli avoinna Suomen Hippoksen verkkosivuilla kaksi viikkoa loka-marraskuussa 2018.
Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien mielikuvia FWB-hevosesta, sekä heidän käsitystään kantakirjan tämän hetkisestä markkinoinnista ja sen toimivuudesta. Kyselyssä myös selvitettiin vastaajien tyytyväisyyttä rotuun liittyvien järjestöjen toimintaan ja tämänhetkisiin tapahtumiin, sekä mitä puutteita he näkevät nykyisessä toiminnassa.
Mielikuvat FWB-hevosesta olivat pääosin positiivisia ja tämän hetkisiin tapahtumiin ja kilpailuihin oltiin melko tyytyväisiä. Vastaajat kuitenkin kaipasivat lisää erilaisia markkinoinnin toimia, parempaa yhteistyötä järjestöjen ja eri asiakassegmenttien välillä, sekä parempaa palvelua ja tiedonkulkua FWB-hevosten kasvattajille ja omistajille. The purpose of this thesis was to use a marketing research to find out how we could better market the Finnish warmblood horse, and how we could start to improve the studbook’s brand both in Finland and abroad. The organization who commissioned this thesis was Suomen Hippos ry. In this thesis also five European studbooks were studied, to find out how they work, and how they have marketed and branded their respective breeds.
The marketing research was an open poll in the internet. It was aimed at FWB breeders, owners, trainers and professional and competing riders. The poll was open two weeks between October and November in 2018 at the website of Suomen Hippos ry.
The research focused on finding out how people perceive the FWB horse and how successful the studbook’s marketing has been so far in their experience. The research also aimed to find out how satisfied people are with the actions of organisations who are closely related to the breed, and how happy they are about the competitions and events that are aimed at FWB horse.
The impressions about FWB were mainly positive and people were quite satisfied with the events and competitions. People who answered this poll expressed, that the organisations should focus and improve on marketing the breed and collaborate with each other and the perceived segments more. The breeders and horse owners also stated that they want better services and more information available regarding the FWB horse and the studbook.
Markkinatutkimuksen menetelmänä käytettiin avointa kyselytutkimusta verkossa. Se oli suunnattu FWB-hevosen kasvattajille, omistajille, kilparatsastajille, valmentajille ja ratsuttajille. Kysely oli avoinna Suomen Hippoksen verkkosivuilla kaksi viikkoa loka-marraskuussa 2018.
Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien mielikuvia FWB-hevosesta, sekä heidän käsitystään kantakirjan tämän hetkisestä markkinoinnista ja sen toimivuudesta. Kyselyssä myös selvitettiin vastaajien tyytyväisyyttä rotuun liittyvien järjestöjen toimintaan ja tämänhetkisiin tapahtumiin, sekä mitä puutteita he näkevät nykyisessä toiminnassa.
Mielikuvat FWB-hevosesta olivat pääosin positiivisia ja tämän hetkisiin tapahtumiin ja kilpailuihin oltiin melko tyytyväisiä. Vastaajat kuitenkin kaipasivat lisää erilaisia markkinoinnin toimia, parempaa yhteistyötä järjestöjen ja eri asiakassegmenttien välillä, sekä parempaa palvelua ja tiedonkulkua FWB-hevosten kasvattajille ja omistajille.
The marketing research was an open poll in the internet. It was aimed at FWB breeders, owners, trainers and professional and competing riders. The poll was open two weeks between October and November in 2018 at the website of Suomen Hippos ry.
The research focused on finding out how people perceive the FWB horse and how successful the studbook’s marketing has been so far in their experience. The research also aimed to find out how satisfied people are with the actions of organisations who are closely related to the breed, and how happy they are about the competitions and events that are aimed at FWB horse.
The impressions about FWB were mainly positive and people were quite satisfied with the events and competitions. People who answered this poll expressed, that the organisations should focus and improve on marketing the breed and collaborate with each other and the perceived segments more. The breeders and horse owners also stated that they want better services and more information available regarding the FWB horse and the studbook.