Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiaskeleet musiikkiin varhaiskasvatuksesta

Pulkkinen, Riikka; Alén, Emilia (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.060Mt)
Lataukset: 


Pulkkinen, Riikka
Alén, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024235
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatuksessa toteutettavaa musiikkikasvatusta. Kyseessä on Mynämäen varhaiskasvatuksen toimintakentällä vuonna 2018 toteutettu kehittämishanke, jonka lopputuotoksena syntyi varhaiskasvatushenkilökunnan käyttöön musiikin vuosisuunnitelma ja musiikkikasvatusta koskeva erillinen opas. Kehittämisyhteistyössä laadittu musiikin vuosisuunnitelma luo edellytyksiä tasalaatuisen musiikkikasvatuksen toteuttamiselle eri varhaiskasvatusyksiköissä, riippumatta henkilökunnan musiikillisista taidoista.

Varhaiskasvatuksen tulee tarjota lapselle monipuolista ja laadukasta musiikkikasvatusta hänen ikäänsä ja kehitykseensä sopivilla tavoilla toteutettuna. Musiikkitoiminnan pohjana ovat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joilla pyritään lapsen fyysisen, psyykkisen ja emotionaalisen hyvinvoinnin kokonaisvaltaiseen saavuttamiseen. Musiikkikasvatustoimintaa ohjaavat lasten mielenkiinnonkohteet ja yksilölliset tarpeet, sekä lapsen kasvuympäristö.

Varhaiskasvatuksessa toteutettavan musiikkikasvatuksen tulee olla osa leikinomaista ja lapsilähtöistä elämyksellistä toimintaa, jossa korostuvat onnistuminen ja osallistumisen ilo. Musiikkitoiminta vaikuttaa positiivisesti lapsen psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen kehityksen osa-alueisiin ja tukee kasvavan lapsen hyvinvointia. Musiikkikasvatus jaetaan neljään osa alueeseen, jotka ovat laulaminen ja äänenkäyttö, musiikin kuunteleminen, soittaminen ja musiikkiliikunta. Kehittämisprojektin aikana laadittuun musiikin vuosisuunnitelmaan on sisällytetty musiikkikasvatuksen eri osa-alueet ja harjoiteltavat musiikilliset taidot jaoteltuna eri kalenterikuukausille varhaiskasvatuksen toimintakauden aikana. Musiikin vuosisuunnitelmaa noudattamalla lapset pääsevät osalliseksi kaikista musiikkikasvatuksen osa-alueista ja toimintatavoista, arkimusiikkia unohtamatta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste