NC -koneistajien ammattitaito ammatillisen koulutuksen näkökulmasta
Suvanto, Tuomo (2010)
Suvanto, Tuomo
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista kone- ja metallituoteteollisuuden yritykset edellyttävät/odottavat NC -koneistajiltaan. Työn aikana selvitettiin myös kuinka hyvin ammattiopistot kykenevät NC -koneistajien koulutuksen osalta vastaamaan työelämän tarpeisiin.
Asiaa lähestyttiin tutkimalla hieman laajemmin osaamisen ja ammattitaidon käsitteitä kirjallisuustutkimuksen avulla. Selvitettiin myös millaisia ovat NC -koneistajan ammattitutkinnon opetussuunnitelmat toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Myös opetuksen tämän hetkisiä kehitystoimia osaamistarpeiden mukaan selvitettiin.
NC -koneistajien osaamista ja osaamistarpeita heidän toimintaympäristöissään tutkittiin sekä yrityshaastatteluiden että kirjallisuuden avulla. Kun yrityshaastatteluiden avulla saatua tietoa verrattiin ammatillisissa oppilaitoksissa annettavaan NC -koneistajien koulutukseen, voitiin tehdä päätelmiä, kuinka hyvin osaamistarve ja koulutus kohtaavat.
Saatuja tietoja voidaan mahdollisesti hyödyntää niin oppikirjojen, kuin ammattiopistojen opetussisältöjenkin suunnittelussa.
Asiaa lähestyttiin tutkimalla hieman laajemmin osaamisen ja ammattitaidon käsitteitä kirjallisuustutkimuksen avulla. Selvitettiin myös millaisia ovat NC -koneistajan ammattitutkinnon opetussuunnitelmat toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Myös opetuksen tämän hetkisiä kehitystoimia osaamistarpeiden mukaan selvitettiin.
NC -koneistajien osaamista ja osaamistarpeita heidän toimintaympäristöissään tutkittiin sekä yrityshaastatteluiden että kirjallisuuden avulla. Kun yrityshaastatteluiden avulla saatua tietoa verrattiin ammatillisissa oppilaitoksissa annettavaan NC -koneistajien koulutukseen, voitiin tehdä päätelmiä, kuinka hyvin osaamistarve ja koulutus kohtaavat.
Saatuja tietoja voidaan mahdollisesti hyödyntää niin oppikirjojen, kuin ammattiopistojen opetussisältöjenkin suunnittelussa.