Yritysmarkkinointiprosessin mallintaminen
Malinen, Riina (2010)
Malinen, Riina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajayritys on seinäjokelainen pk-yritys Sinfonia Oy. Tässä työssä perehdytään yritysmarkkinointiin ja kehitetään yrityksen asiakashankintoja toimivammaksi kokonaisuudeksi. Pääpaino on kohdistunut yritysasiakassuhteiden hankintoihin. Työssä pyrittiin selkeyttämään yrityksille kohdistuvaa markkinointiprosessia mallinnuksen avulla.
Yritys on kasvanut viime vuosina. Sen myötä yritysmarkkinointiin panostaminen on jäänyt vähemmälle. Resurssit eivät ole riittäneet kaikkeen, joten jostain on ollut tingittävä. Yksityisasiakkaat ovat tähän asti olleet keskeisessä asemassa, nyt tavoitteena onkin saada isompia asiakkaita yritysten kanssa solmituista yhteistyöso-pimuksista.
Toiminnallinen opinnäytetyö yritysmarkkinointiprosessin mallinnuksesta suoritettiin keskusteluilla sekä sähköpostin välityksellä yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Toimeksiantajayrityksen kanssa käytiin myös keskusteluja aiheen rajauksesta ja siitä, miten he voivat hyödyntää opinnäytetyön materiaalia parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin keskeisimpiin aiheisiin, joita yrityksen tulee huomioida siirryttäessä hankkimaan mahdollisia yritysasiakkaita. Osa tätä työtä oli laatia sopimuspohjalomakkeet prosessin tueksi.
Yritys on kasvanut viime vuosina. Sen myötä yritysmarkkinointiin panostaminen on jäänyt vähemmälle. Resurssit eivät ole riittäneet kaikkeen, joten jostain on ollut tingittävä. Yksityisasiakkaat ovat tähän asti olleet keskeisessä asemassa, nyt tavoitteena onkin saada isompia asiakkaita yritysten kanssa solmituista yhteistyöso-pimuksista.
Toiminnallinen opinnäytetyö yritysmarkkinointiprosessin mallinnuksesta suoritettiin keskusteluilla sekä sähköpostin välityksellä yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Toimeksiantajayrityksen kanssa käytiin myös keskusteluja aiheen rajauksesta ja siitä, miten he voivat hyödyntää opinnäytetyön materiaalia parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin keskeisimpiin aiheisiin, joita yrityksen tulee huomioida siirryttäessä hankkimaan mahdollisia yritysasiakkaita. Osa tätä työtä oli laatia sopimuspohjalomakkeet prosessin tueksi.
