"Det skall diskuteras tills det sitter i ryggmärgen" : En kvalitativ studie om jämställdhet mellan könen inom småbarnspedagogiken
Nordman, Martina (2019)
Nordman, Martina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia sukupuolten välistä tasa-arvoa sekä sukupuolinormeja varhaiskasvatuksessa. Olen tutkinut, mikäli varhaiskasvatuksen opettajat kokevat sukupuolten välistä tasa-arvoa ja mikäli he tuntevat saavansa tarvittavan tuen voidakseen työskennellä tasaarvoisesti sukupuolten kesken.
Teoriaosassa käsittelen käsitteitä, kuten sukupuoli ja genus sekä sitä, mikäli mahdolliset sukupuolen väliset erot johtuvat biologisista, kognitiivisista vai sosiaalisista syistä. Käsittelen myös normeja ja sukupuolirooleja. Opinnäytetyössä käsittelen myös genustietoista kasvatusoppia sekä tasa-arvoisia pedagogeja.
Tutkimus on laadullinen ja suoritettiin haastattelujen yhteenvetojen ja analysoinnin kautta. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut on tehty kahdessa ei päiväkodissa Pohjanmaalla. Tutkimuksen tuloksessa ilmenee, että pedagogeilla on tietoisuus ja
jokseenkin osaamista asiassa, mutta kuitenkin esiintyy epävarmuutta tasa-arvoisesti työskennellessä sekä sukupuoliroolien avartamisessa lapsille. Epävarmuus johtuu siitä, että pedagogeilla on liian vähän tukea kunnalta ja täten heillä on liian vähän koulutusta asiasta.
Teoriaosassa käsittelen käsitteitä, kuten sukupuoli ja genus sekä sitä, mikäli mahdolliset sukupuolen väliset erot johtuvat biologisista, kognitiivisista vai sosiaalisista syistä. Käsittelen myös normeja ja sukupuolirooleja. Opinnäytetyössä käsittelen myös genustietoista kasvatusoppia sekä tasa-arvoisia pedagogeja.
Tutkimus on laadullinen ja suoritettiin haastattelujen yhteenvetojen ja analysoinnin kautta. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut on tehty kahdessa ei päiväkodissa Pohjanmaalla. Tutkimuksen tuloksessa ilmenee, että pedagogeilla on tietoisuus ja
jokseenkin osaamista asiassa, mutta kuitenkin esiintyy epävarmuutta tasa-arvoisesti työskennellessä sekä sukupuoliroolien avartamisessa lapsille. Epävarmuus johtuu siitä, että pedagogeilla on liian vähän tukea kunnalta ja täten heillä on liian vähän koulutusta asiasta.
