Havaintoja komedian kirjoittamisesta
Heinämäki, Tanja (2019)
Heinämäki, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904044354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904044354
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee komedian kirjoittamista kirjoittajan omien havaintojen ja lähdeaineiston valossa. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin, mitä elementtejä komedian kirjoittaminen näyttämölle vaatii, mitä kaikkea kirjoittaja voi hyödyntää kirjoitusprosessinsa aikana ja mitä komedian kirjoittaminen vaatii rutiinien tasolla. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty erilaisia käsikirjoittamisen oppaita sekä komedian ja tragedian historiasta kertovia teoksia. Lähdeteoksia ovat olleet esimerkiksi Jouko Aaltosen Käsikirjoittajan työkalut: audiovisuaalisen käsikirjoituksen tekijän opas, Robert McKeen Story: Substance, structure, style and the principles of screenwriting ja Pentti Paavolaisen kokoama Eurooppalaisen teatterin historia.
Tutkielmassa tarkastellaan aluksi komedian ja tragedian historiaa ja erilaisia määritelmiä. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy kuvailemaan dramaturgian peruskäsitteitä, joiden kautta siirrytään pohtimaan komediatekstin erilaisia vaatimuksia. Kirjoittaja pohtii, miten teoksen maailmaa ja henkilöhahmoja voidaan luoda ja mille on soveliasta nauraa. Tämän jälkeen kirjoittaja käsittelee kirjoittamisessa ajoittain esiintyviä vaikeuksia ja keinoja niiden ehkäisemiseksi. Lopuksi kirjoittaja tekee yhteenvedon, jossa todetaan, että komedian tärkein mahdollistava tekijä on toiminta.
Tutkielmassa tarkastellaan aluksi komedian ja tragedian historiaa ja erilaisia määritelmiä. Tämän jälkeen kirjoittaja siirtyy kuvailemaan dramaturgian peruskäsitteitä, joiden kautta siirrytään pohtimaan komediatekstin erilaisia vaatimuksia. Kirjoittaja pohtii, miten teoksen maailmaa ja henkilöhahmoja voidaan luoda ja mille on soveliasta nauraa. Tämän jälkeen kirjoittaja käsittelee kirjoittamisessa ajoittain esiintyviä vaikeuksia ja keinoja niiden ehkäisemiseksi. Lopuksi kirjoittaja tekee yhteenvedon, jossa todetaan, että komedian tärkein mahdollistava tekijä on toiminta.