Yrityskaupan suunnittelu
Sorokina-Reunanen, Julia (2019)
Sorokina-Reunanen, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074529
Tiivistelmä
Tutkimus oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantajana oli kymenlaaksolainen henkilöliikenneyritys Kymen Charterline Oy. Kymen Charterline Oy on kiinnostunut toimintansa laajennuksesta yrityskaupan kautta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada ostajalle laaja ennakkotarkastus X-yrityksestä ja tutkia, kuinka hyvin X-yritys vastaa ostajan kriteereihin. Tulokset hyödynnetään yrityskauppaneuvotteluissa. X-yrityksen omistajat haluavat pitää myyntiaikomuksensa salassa, mikä on huomattavasti rajoittanut opinnäyttötyön esittelytapoja.
Työn teoriaosassa avattiin yrityskauppaan liittyviä käsitteitä, annettiin yleinen käsitys yrityskaupan kulusta, kuvattiin mahdollisia riskejä, kerrottiin nykyisistä analyysimalleista, jotka ovat hyödyllisiä yrityskaupan suunnitteluvaiheessa.
Tutkimusosassa hyödynnettiin teoriaa ja saatiin X-yrityksen laajan ennakkotarkastuksen, eli tehtiin myynnissä olevan X-yrityksen due diligence -analyysi, määriteltiin yrityksen arvo, kartoitettiin kauppaan liittyviä riskejä ja arvioitiin synergiaetuja. Riskianalyysin kautta löydettiin kohtia, jotka huomattavasti vaikuttavat ostajan intressiin jatkaa kauppaneuvotteluita.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusainestoa kerättiin haastattelemalla Kymen Charterline Oy:n toimitusjohtajaa Petri Reunasta. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla saatiin selville yritysjohdon tietoja X-yrityksestä, tavoitteita ja toiveita koskien yrityskauppaa. Lisäksi haastattelussa selvitettiin henkilökuljetusalan erikoispiirteitä, jotka oli otettava huomioon X-yrityksen analyysissa. Aineisto hankittiin myös erilaisista dokumenteista sekä teoreettista että empiiristä opinnäytetyön osaa varten. Opinnäytetyön varsinaisessa tutkimusosassa hyödynnettiin X-yrityksen sekundaariaineistoa kuten X-yrityksen verkkosivuja, viittä viimeistä vahvistettua tilipäätöstä, yhtiöjärjestystä, maksuhäiriöraporttia sekä muita raportteja ja tilastoja.
Tuloksena saatiin X-yrityksen laaja ennakkotarkastus, jota tilaaja hyödyntää kauppaneuvotteluissa. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että X-yritys vain osittain vastaa ostajan kriteereihin. Liiketoiminnan kasvun mahdollisuudet ovat tyydyttäviä ja tuotto-odotukset huonot. X-yrityksen taloudellinen tilanne todettiin haasteelliseksi. Synergiaedut ovat hyvät, mutta niiden vaikutusta ja määrää on vaikea ennakoida. Tilaaja käytti opinnäytetyön tuotosta mallipohjana myös toisessa yritysanalyysissa ja on huomattavasti kasvattanut liiketoi-mintansa liiketoimintakaupan kautta.
Työn teoriaosassa avattiin yrityskauppaan liittyviä käsitteitä, annettiin yleinen käsitys yrityskaupan kulusta, kuvattiin mahdollisia riskejä, kerrottiin nykyisistä analyysimalleista, jotka ovat hyödyllisiä yrityskaupan suunnitteluvaiheessa.
Tutkimusosassa hyödynnettiin teoriaa ja saatiin X-yrityksen laajan ennakkotarkastuksen, eli tehtiin myynnissä olevan X-yrityksen due diligence -analyysi, määriteltiin yrityksen arvo, kartoitettiin kauppaan liittyviä riskejä ja arvioitiin synergiaetuja. Riskianalyysin kautta löydettiin kohtia, jotka huomattavasti vaikuttavat ostajan intressiin jatkaa kauppaneuvotteluita.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusainestoa kerättiin haastattelemalla Kymen Charterline Oy:n toimitusjohtajaa Petri Reunasta. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla saatiin selville yritysjohdon tietoja X-yrityksestä, tavoitteita ja toiveita koskien yrityskauppaa. Lisäksi haastattelussa selvitettiin henkilökuljetusalan erikoispiirteitä, jotka oli otettava huomioon X-yrityksen analyysissa. Aineisto hankittiin myös erilaisista dokumenteista sekä teoreettista että empiiristä opinnäytetyön osaa varten. Opinnäytetyön varsinaisessa tutkimusosassa hyödynnettiin X-yrityksen sekundaariaineistoa kuten X-yrityksen verkkosivuja, viittä viimeistä vahvistettua tilipäätöstä, yhtiöjärjestystä, maksuhäiriöraporttia sekä muita raportteja ja tilastoja.
Tuloksena saatiin X-yrityksen laaja ennakkotarkastus, jota tilaaja hyödyntää kauppaneuvotteluissa. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että X-yritys vain osittain vastaa ostajan kriteereihin. Liiketoiminnan kasvun mahdollisuudet ovat tyydyttäviä ja tuotto-odotukset huonot. X-yrityksen taloudellinen tilanne todettiin haasteelliseksi. Synergiaedut ovat hyvät, mutta niiden vaikutusta ja määrää on vaikea ennakoida. Tilaaja käytti opinnäytetyön tuotosta mallipohjana myös toisessa yritysanalyysissa ja on huomattavasti kasvattanut liiketoi-mintansa liiketoimintakaupan kautta.