Tavaran vastaanoton uudistaminen ja toimitusten seuranta. HUS Logistiikka
Heino, Julius (2019)
Heino, Julius
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa Meilahden sairaalan HUS Logistiikan tavaran vastaanottoa, kehittää sisäisen jakelun toimitusketjun varmuutta sekä luoda kehitysideoita tavaran vastaanotolle. Työssä oli ajankohtainen tarve tehostaa tavaran vastaanoton lähetyksien vastaanottamista.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Tutkimuksen menetelminä toimivat tavaran vastaanoton kyselylomake ja sitä täydentävät haastattelut. Tutkimuksen pääpaino oli tavaran vastaanoton asiakkaille lähetetyssä kyselyssä ja avoimet haastattelut täydensivät sen vastauksia. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja monivalintakysymyksiä. Se lähetettiin vastaanoton asiakkaille marraskuussa 2018 ja haastattelut tehtiin joulukuun 2018 ja tammikuun 2019 aikana. Kyselyn tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet haastattelut litteroitiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusketjun hallintaa, vastaanottoa ja säilytystä, toiminnanohjausjärjestelmää, automaattista teknologiaa, haastattelumuotoja ja toteutusta sekä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Empiriaosiossa tutkittiin laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien avulla, mitä asioita tavaran vastaanotossa tulisi kehittää ja uudistaa. Empiriaosiossa huomattiin, että tavaran vastaanotossa on kehitettävää muun muassa tavaran vastaanottamisessa, ja sairaala-alueen sisäisessä jakelussa. Työn sisältäviin ongelmakohtiin luotiin loppuvaiheessa kehitysehdotuksia ja uudistuksia, joita hyödynnettiin tavaran vastaanotossa.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset. Työstä luotiin kehitysehdotuksia tavaran vastaanoton toiminnalle, joita toimeksiantaja hyödynsi tulevan vuoden alkupuolella. Lomakekysely ja avoimet haastattelut auttoivat tavaran vastaanoton analysoimisessa ja kehittämisessä. Työn voidaan todeta olevan onnistunut, koska tavaran vastaanoton toiminnalle löydettiin hyviä kehityksiä ja uudistuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Tutkimuksen menetelminä toimivat tavaran vastaanoton kyselylomake ja sitä täydentävät haastattelut. Tutkimuksen pääpaino oli tavaran vastaanoton asiakkaille lähetetyssä kyselyssä ja avoimet haastattelut täydensivät sen vastauksia. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja monivalintakysymyksiä. Se lähetettiin vastaanoton asiakkaille marraskuussa 2018 ja haastattelut tehtiin joulukuun 2018 ja tammikuun 2019 aikana. Kyselyn tuloksia analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimet haastattelut litteroitiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tilaus-toimitusketjun hallintaa, vastaanottoa ja säilytystä, toiminnanohjausjärjestelmää, automaattista teknologiaa, haastattelumuotoja ja toteutusta sekä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Empiriaosiossa tutkittiin laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien avulla, mitä asioita tavaran vastaanotossa tulisi kehittää ja uudistaa. Empiriaosiossa huomattiin, että tavaran vastaanotossa on kehitettävää muun muassa tavaran vastaanottamisessa, ja sairaala-alueen sisäisessä jakelussa. Työn sisältäviin ongelmakohtiin luotiin loppuvaiheessa kehitysehdotuksia ja uudistuksia, joita hyödynnettiin tavaran vastaanotossa.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset. Työstä luotiin kehitysehdotuksia tavaran vastaanoton toiminnalle, joita toimeksiantaja hyödynsi tulevan vuoden alkupuolella. Lomakekysely ja avoimet haastattelut auttoivat tavaran vastaanoton analysoimisessa ja kehittämisessä. Työn voidaan todeta olevan onnistunut, koska tavaran vastaanoton toiminnalle löydettiin hyviä kehityksiä ja uudistuksia.