Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pienryhmätoiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa: Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä pienryhmätoiminnan mahdollisuuksista ja haasteista päiväkodin arjessa

Alanko, Mari (2019)

 
Avaa tiedosto
Alanko_Mari.pdf (407.0Kt)
Lataukset: 


Alanko, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074502
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pienryhmätoiminnan toteutumista sekä toiminnasta koettuja hyötyjä ja haasteita päiväkodin arjessa varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin pirkanmaalaisessa keskisuuressa kunnassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta, osallisuutta ja pienryhmätoimintaa, jota käsiteltiin niin lasten kuin kasvattajienkin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Kysely toimitettiin viidelle kunnan varhaiskasvatuksen opettajalle ja kahdelle varhaiskasvatuksen erityisopettajalle sähköpostin välityksellä. Vastauksia analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pienryhmätoimintaa toteutettiin ryhmissä aamupäivisin vähintään kolmena päivänä viikossa. Toiminnan suunnitteluun osallistuivat kaikki tiimin jäsenet, mutta ryhmän opettajan pedagogista vastuuta painotettiin toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Ryhmien muodostamisessa huomioitiin lasten ikätaso, sekä tarvittaessa lasten tuen tarpeet. Pienryhmätoiminnan koettiin edistävän lasten osallisuutta ja antavan kasvattajille enemmän aikaa huomioida yksittäistä lasta ja hänen tarpeitaan. Haasteina ja kehittämisen kohteina varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat kokivat henkilöstön poissaolot, kasvattajien sitoutumisen pienryhmätoimintaan sekä lasten epäsäännölliset hoitoajat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste