Työntekijän motivointi : keinoja työilmapiirin ja tuloksen kehittämiseksi
Oksanen, Atte (2018)
Oksanen, Atte
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904074512
Tiivistelmä
Henkilöstön motivointi on tärkeä osa työyhteisön hyvinvointia. Motivoituneet työntekijät parantavat yrityksen tulosta; työntekijät ovat sitoutuneempia työtä kohtaan, mikä vaikuttaa myös asiakaskohtaamisiin ja työilmapiiriin.
Tässä opinnäytetyössä on teoriaosuus ja tutkimusosuus. Työn teoriaosuudessa käsitellään ensimmäiseksi mitä on motivaatio, erityisesti työntekijän näkökulmasta. Tämän jälkeen edetään sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, itsemääräämismotivaatioon sekä työmotivaatioon ja motivaatioprosessiin. Seuraavassa teoriaosiossa käsitellään esimiehen näkökulmasta motivointia. Aiheina opinnäytetyössä ovat motivointi tiimissä sekä palautteen, rahan ja kannustimen merkitykset motivoinnissa. Teoriaosuudessa on myös kerrottu miten ulkoisilla motivaatiotekijöillä voidaan kasvattaa työntekijän sisäistä motivaatiota.
Tutkimusosuudessa on tehty kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Yritys X:ssä on tehty kvantitatiivinen kyselytutkimus siitä, mitkä ovat parhaimpia motivaatiokeinoja heidän työssään. Tulokset analysoitiin ja löydettiin parhaat motivaatiokeinot. Kvalitatiivisessa osiossa on haastateltu Yrityksen X esimiestä ja työntekijää sekä yrityksen Y esimiestä ja työntekijää. Esimiehet ovat vastanneet kysymyksiin millä keinoilla he motivoivat työntekijöitään. Työntekijöiltä on kysytty, mikä heitä motivoi työssään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työilmapiiri on paras motivaatiotekijä. Toiseksi paras motivaatiotekijä on uudet haasteet ja kolmantena palkka. Tutkimuksessa on esimiesten keinoja, joilla he pyrkivät parantamaan työilmapiiriä, sitouttamaan työntekijät koulutuksilla, vastuun antamisella, palautteen antamisella ja kehittämisellä, sekä miten tuloksen teon kautta esimerkiksi myyntikilpailuilla pyritään motivoimaan työntekijöitä. Työssä on myös vertailtu kahden eri yrityksen esimiesten motivointikeinoja sekä kahden työntekijän motivaatiotekijöitä. Motivated employees are a great asset for the workplace. High motivation improves the quality of the performance and increases employees` commitment to the company.
This thesis has two parts, theoretical part and research part. The theory section describes first what is motivation. What is internal and external motivations are discussed thereafter. It was important to study also the impact of self-determination, motivation to work, and the process of motivation. The supervisor`s point of view is neither neglected. Further topics of the thesis were: motivation in the team – the role of feedback as well as the role of money and incentives. The theory section also discusses how external motivational factors can increase employee`s internal motivation.
A quantitative and qualitative research was carried out in the research part. A quantitative questionnaire study was done in Company X about what are the best motivational methods in their work. The results were analyzed and the best motivational methods were revealed in this thesis. In the qualitative section Company X`s supervisor and employee as well as company manager Y and employee were interviewed. This thesis compared the motives of two different business leaders and the motivation factors of the two employees. The supervisors answered to the questions how they motivate their employees. Workers were asked what motivates them in their work.
The results showed that the job atmosphere is the best motivation factor. Second best motivation factor are new challenges and the third is salary. The study shows that the supervisors have different kind of methods of improving atmosphere at work. Development of the employees through training, giving feedback and responsibility are of importance. Sometimes in sales, competition on sales quantity and quality may prove to be motivating.
Tässä opinnäytetyössä on teoriaosuus ja tutkimusosuus. Työn teoriaosuudessa käsitellään ensimmäiseksi mitä on motivaatio, erityisesti työntekijän näkökulmasta. Tämän jälkeen edetään sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon, itsemääräämismotivaatioon sekä työmotivaatioon ja motivaatioprosessiin. Seuraavassa teoriaosiossa käsitellään esimiehen näkökulmasta motivointia. Aiheina opinnäytetyössä ovat motivointi tiimissä sekä palautteen, rahan ja kannustimen merkitykset motivoinnissa. Teoriaosuudessa on myös kerrottu miten ulkoisilla motivaatiotekijöillä voidaan kasvattaa työntekijän sisäistä motivaatiota.
Tutkimusosuudessa on tehty kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Yritys X:ssä on tehty kvantitatiivinen kyselytutkimus siitä, mitkä ovat parhaimpia motivaatiokeinoja heidän työssään. Tulokset analysoitiin ja löydettiin parhaat motivaatiokeinot. Kvalitatiivisessa osiossa on haastateltu Yrityksen X esimiestä ja työntekijää sekä yrityksen Y esimiestä ja työntekijää. Esimiehet ovat vastanneet kysymyksiin millä keinoilla he motivoivat työntekijöitään. Työntekijöiltä on kysytty, mikä heitä motivoi työssään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työilmapiiri on paras motivaatiotekijä. Toiseksi paras motivaatiotekijä on uudet haasteet ja kolmantena palkka. Tutkimuksessa on esimiesten keinoja, joilla he pyrkivät parantamaan työilmapiiriä, sitouttamaan työntekijät koulutuksilla, vastuun antamisella, palautteen antamisella ja kehittämisellä, sekä miten tuloksen teon kautta esimerkiksi myyntikilpailuilla pyritään motivoimaan työntekijöitä. Työssä on myös vertailtu kahden eri yrityksen esimiesten motivointikeinoja sekä kahden työntekijän motivaatiotekijöitä.
This thesis has two parts, theoretical part and research part. The theory section describes first what is motivation. What is internal and external motivations are discussed thereafter. It was important to study also the impact of self-determination, motivation to work, and the process of motivation. The supervisor`s point of view is neither neglected. Further topics of the thesis were: motivation in the team – the role of feedback as well as the role of money and incentives. The theory section also discusses how external motivational factors can increase employee`s internal motivation.
A quantitative and qualitative research was carried out in the research part. A quantitative questionnaire study was done in Company X about what are the best motivational methods in their work. The results were analyzed and the best motivational methods were revealed in this thesis. In the qualitative section Company X`s supervisor and employee as well as company manager Y and employee were interviewed. This thesis compared the motives of two different business leaders and the motivation factors of the two employees. The supervisors answered to the questions how they motivate their employees. Workers were asked what motivates them in their work.
The results showed that the job atmosphere is the best motivation factor. Second best motivation factor are new challenges and the third is salary. The study shows that the supervisors have different kind of methods of improving atmosphere at work. Development of the employees through training, giving feedback and responsibility are of importance. Sometimes in sales, competition on sales quantity and quality may prove to be motivating.