Vahdinpito etäohjauskeskuksessa :Ongelmatilanteiden hallinta ja tilannetietoisuus
Kuitunen, Jere (2019)
Kuitunen, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084555
Tiivistelmä
Vahdinpito muuttuu tulevaisuudessa, kun alusta tullaan ohjaamaan mahdollisesti tuhansien kilometrien päästä etäohjauskeskuksesta. Tämän myötä ongelmatilanteiden hallintakin tulee muuttumaan, kun aluksella ei olla enää fyysisesti paikan päällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten etäohjauskeskuksessa havaitaan ja hallitaan ongelmatilanteita. Ongelmatilanteiden hallinnassa keskityttiin siihen, miten etäohjauskeskuksessa tunnistetaan uhat ja vältetään vaaratilanteita.
Työ aloitettiin perehtymällä tämän hetken tietoon autonomisista aluksista. Näin saatiin näkemys siitä, minkälaista on operointi etäohjauskeskuksessa. Tämän jälkeen kartoitettiin,
mitä keinoja on ongelmatilanteiden hallintaan. Tutkimuksista ilmeni, että tilannetietoisuus
on suurena tekijänä merenkulun onnettomuuksissa. Tämän aineiston pohjalta tehtiin teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin meriliikennekeskuksen päällikköä sekä Rolls-Royce Marinen teknistä tuotepäällikköä. Teemahaastattelun aineistoa ja kirjallisuutta vertailemalla saatiin näkemys siitä, miten etäohjauskeskuksessa hallitaan ongelmatilanteita.
Tutkimuksen tuloksena voi todeta, että etäohjauskeskuksessa vahtipäällikön työnkuva
muuttuu ja ongelmatilanteiden havaitseminen siirtyy autonomisen järjestelmän vastuulle.
Ongelmatilanteisiin on kuitenkin reagoitava ennakkoon ohjelmiston ja autonomian suunnittelussa. Ongelmatilanteiden hallinta tulee olemaan viime kädessä operaattorin ja etäohjauskeskuksen henkilöstön vastuulla. Autonomian ja automatiikan vaikutuksia tilannetietoisuuteen on tärkeä arvioida uutta järjestelmää kehittäessä. Tilannetietoisuuden tasoa on hyvä arvioida, kun määritellään etäohjauskeskuksen kapasiteettia operoida etäohjattavia aluksia.
Työ aloitettiin perehtymällä tämän hetken tietoon autonomisista aluksista. Näin saatiin näkemys siitä, minkälaista on operointi etäohjauskeskuksessa. Tämän jälkeen kartoitettiin,
mitä keinoja on ongelmatilanteiden hallintaan. Tutkimuksista ilmeni, että tilannetietoisuus
on suurena tekijänä merenkulun onnettomuuksissa. Tämän aineiston pohjalta tehtiin teemahaastattelu. Teemahaastattelussa haastateltiin meriliikennekeskuksen päällikköä sekä Rolls-Royce Marinen teknistä tuotepäällikköä. Teemahaastattelun aineistoa ja kirjallisuutta vertailemalla saatiin näkemys siitä, miten etäohjauskeskuksessa hallitaan ongelmatilanteita.
Tutkimuksen tuloksena voi todeta, että etäohjauskeskuksessa vahtipäällikön työnkuva
muuttuu ja ongelmatilanteiden havaitseminen siirtyy autonomisen järjestelmän vastuulle.
Ongelmatilanteisiin on kuitenkin reagoitava ennakkoon ohjelmiston ja autonomian suunnittelussa. Ongelmatilanteiden hallinta tulee olemaan viime kädessä operaattorin ja etäohjauskeskuksen henkilöstön vastuulla. Autonomian ja automatiikan vaikutuksia tilannetietoisuuteen on tärkeä arvioida uutta järjestelmää kehittäessä. Tilannetietoisuuden tasoa on hyvä arvioida, kun määritellään etäohjauskeskuksen kapasiteettia operoida etäohjattavia aluksia.